Los bericht bekijken
Oud 14 september 2019, 14:05   #76
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Niet dat ik geloof dat er racistische motieven spelen in het stemgedrag,wil ik toch de kanttekening maken dat N-VA in de kieskring van Theo Francken veel stemmen heeft gelaten aan Dries van het Vlaams Belang. Maggie De Block en Gwendolyn Rutten zitten in dezelfde kieskring en hebben relatief slecht gescoord.

Een migratiestop, wat een thema was van het Vlaams Belang, werd door Theo Francken niet haalbaar geacht. Theo Francken heeft goed gescoord in zijn kieskring maar heeft, evenmin als Open VLD, de opmars van het Vlaams Belang in zijn kieskring niet kunnen intomen.
Dat is de streek waar ik woon hé.
De score van Francken was in vergelijking met de rest van Vlaanderen redelijk (minder slecht), maar wat er wel opviel was de doorbraak van het VB. Die had in deze omstreken voordien nauwelijks voet aan de grond (in sommige gemeenten kwamen ze zelfs niet op).

Maar het anti-migrantendiscours van Francken heeft vooral het VB stemmen opgelevers.

Dat Van Langenhove de ex-Dauphin en ex-aanvoerder van de stoottroepen van Francken was heeft daarbij zeker geholpen.