Discussie: noli mi tangere
Los bericht bekijken
Oud 17 september 2019, 09:34   #171
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dus om er dan toch maar een betekenis re kunnen geven aan het woord Nazarener denkt u dat het de titel is voor de zoon van Jesse. Maar een andere mogelijkheid is dat de evangelisten niet precies weten of en hoelang Nazareth bewoond was en dat zij hun best deden om te verhullen dat Jezus een verachte Galileër was. .....
Wat ik daar schreef klopt niet helemaal. Want Nazareth lag op 50km afstand en ten zuidwesten van Kafarnaüm in Gallilea. Dus of Jezus nu Galileër wordt genoemd of Nazarener maakt weinig verschil. Joden die niet wisten waar Nazareth lag zouden bij het woord geen bedenkingen hebben. Maar als / toen Jezus een bekende figuur werd met die bijnaam mag men aannemen dat iedereen wist dat Nazareth in Gallilea lag.

Echter, zoals Het Oosten al opmerkte, het zal een dorpje geweest zijn met ca 100 inwoners en geen behoorlijke synagoge. Als Jezus de Wet en de Profeten wilde lezen moest hij waarschijnlijk een stad bezoeken, zoals Kafarnaüm. Nu lees ik op wikipedia bij Galilea: "Na de Bar Kochba opstand (132-135 na Chr.), toen de Romeinen de Joden in Judea met argusogen bekeken, bleek Galilea een toevluchtsoord voor de rabbi's." Het kan ook voordien al een centrum van schriftstudie zijn geweest en dan kan daar een rabbi Jezus hebben gewoond en gestudeerd.

Dan stelt zich de vraag waarom (latere) christenen dan kiezen voor Nazareth als eerste woonplaats van Jezus terwijl zij geloven dat zijn optreden als prediker begon in Kafernaüm. De reden zou kunnen zijn dat bepaalde christenen niet willen dat Jezus wordt geassocieerd met een sekte van Nazoreeërs, die wellicht al lang voor Jezus was ontstaan. Johannes de doper was als ik mij niet vergis een nazoreeër (afgezonderde die ongehuwd leefde in de wildernis). De evangelies doen het voorkomen dat de Doper een eenling was, maar misschien leefde hij met een groepje van extremistische nazoreërs samen. Jezus moest dus een unieke figuur zijn en mocht niet bekend staan als lid van een bepaalde joodse sekte. Daarom werd waar mogelijk in de christelijke geschriften Nazoreeër veranderd in Nazarener en werd Nazareth gekozen als eerste woonplaats van Jezus. Het is een theorie uiteraard.
Piero is offline   Met citaat antwoorden