Los bericht bekijken
Oud 18 september 2019, 09:26   #250
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Goh ... los van de tegenstelling tussen Walen en Vlamingen, welke mij geen bal interesseren, zie ik niet in op welke manier een Belg trots zou kunnen zijn.

Ongelooflijk welke schaamteloze en frauduleuze praktijken Belgen erop nahouden en dat op alle niveaus. Mensen hier klagen steeds maar over de politiek, maar ze zijn zelf geen haar beter. Onwetendheid, kortzichtigheid, bekrompenheid, dommigheid, sjoemelaars, schijnheiligheid, egoïsme, huichelaars, vriendjespolitiek, drie maten en drie gewichten zijn allemaal woorden die spontaan bij me opkomen bij het woord "Belg". Een triestige mentaliteit tout court en uit zich tevens in een ongezien bestuurlijk wanbeleid. Een veelvoud aan ( slechte ) regels, maar men doet nauwelijks controle en justitie is een lachertje. Dat zet de deur wagenwijd open ...

Kortom, trots om Belg te zijn? Nee, eerder beschaamd. Ik heb vaak plaatsvervangende schaamte als ik ze bezig zie.

Dat gezegd zijnde hebben we wel een goede keuken, bier, frieten en chocolade.
In Franstalig België voelen ze zich Belg maar ze stellen er zich ook minder vragen en zijn veel minder gericht op politiek dan in Vlaanderen. Een Franstalig equivalent van dit forum zal u bijvoorbeeld nooit vinden, dit zegt al veel.
Er zijn ook bijna geen uitzendingen meer in verband met politiek op de RTBF en RTL. Ja, zondagmiddag op RTL maar behalve dit.................. Ik heb het hier niet over het nieuws maar over equivalenten van "Villa Politica", "Zevende Dag" en compagnie.
Wat een verschil met de VRT waar politiek elke dag aan bod komt.

Dan moet men natuurlijk logisch blijven : als ze geen interesse meer in politiek hebben, betekent dit dus dat ze geen rekening houden met de gevoeligheden die met politiek verbonden zijn.
Wees dus niet verbaasd te zien dat zoveel Franstaligen naar Vlaanderen komen wonen : in hun geest zijn ze Belgen en gaan ze gewoon in een deel van België wonen. Het kan hen niet schelen of het Vlaanderen, Brussel of Wallonië is. Dat een deel van Vlaanderen hen niet graag heeft, laat dit hen koud. "Het is hun probleem".
Everytime is offline   Met citaat antwoorden