Discussie: Round Up
Los bericht bekijken
Oud 22 september 2019, 06:37   #365
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.847
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het woorddeel '-cide': het gaat er bij die producten om te DODEN.
Er zijn heel veel producten die hetzelfde effect hebben op planten en/of insecten maar die niet op de lijst van herbiciden of pesticiden staan.
Dus is het OK om die te gebruiken ook al weet men niet wat de effecten zijn op korte en lange termijn?

Citaat:
Er bestaan ook zogenaamde 'repellents', waarvan het doel is te verdrijven/weg te houden.

Sinds ik vrij gul kruidnagel, lavendel en munt in mijn woning rondstrooi, heb ik niet de minste last meer van vliegen, muggen of wespen. Daar gaat geen één vogel van dood. Bij het poetsen & afwassen gebruik ik enkel nog azijn: niet minder efficiënt dan 'klassieke' 'allesreinigers', én 100% biologisch afbreekbaar.
En waarmee 'verdrijf je onkruid'? Daar ging dit draadje over.

Citaat:
In de moestuin die we vroeger hadden, zorgden we ervoor dat bepaalde planten in elkaars buurt konden groeien, zodat die elkaar konden helpen in het weg houden van allerlei 'ongedierte'.

Al dat vergif is nogal tamelijk overbodig, eigenlijk. Er hangt bovendien een kostenplaatje aan vast dat weinig tot geen rekening houdt met de lange-termijn-gevolgen van het gebruik ervan. Dat spul is dus véél te goedkoop.
Onkruid als een plant als een andere beschouwen is natuurlijk ook een oplossing.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden