Discussie: noli mi tangere
Los bericht bekijken
Oud 22 september 2019, 11:25   #324
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Waarom bent u gepikeerd? Omdat ik uw afgoden versmaad? Of omdat ik suggereer dat wij ons door Flavius Josephus bij de neus hebben laten nemen? Wat maakt het uit? Als het Flavius niet was dan was het zijn evenknie die ons in de maling heeft genomen.
Inmiddels heb ik zonder veel zoeken parallellen ontdekt. Geen bewijzen voor het auteurschap van Josephus van Matteus uiteraard.

1. Flavius Josephus kreeg de naam Flavius van generaal Flavius Vespasianus onder wiens bescherming hij stond nadat hij de Joodse zaak had verraden. "Titus Flavius Vespasianus was van 1 juli 69 tot 23 juni 79 keizer van het Romeinse Rijk. In het jaar 69 na Christus kwam er een ommekeer in het Romeinse Rijk. Na de dood van Nero, de laatste keizer van het Juliaans-Claudiaanse huis, streed in het vierkeizerjaar een aantal pretendenten om de troon. "Wikipedia". U heeft hier iets dergelijks verteld over de apostel Paulus. Die kreeg die naam omdat hij als Jood protectie verkreeg van de Romeinse adelijke familie Pauli. Ja, ja. waar haalde Josephus zijn inspiratie vandaan?

2. In de Joodse historie 6,2,8 vertelt Josephus een verhaal uit het OT na over de Leviet die met zijn mooie vrouw naar huis reist. "8. There was a Levite 12 a man of a vulgar family, that belonged to the tribe of Ephraim, and dwelt therein: this man married a wife from Bethlehem, which is a place belonging to the tribe of Judah. Now he was very fond of his wife ... the woman was so disgusted at these quarrels, that she left her husband, and went to her parents in the fourth month. The husband being very uneasy at this her departure ... and made up their quarrels ... he resolved to go home, and went away in the evening ... one servant that followed them, and an ass on which the woman rode ..." Het loopt slecht af want als ze ergens overnachten wordt de vrouw verkracht en vermoord. Het was in de vierde maand van hun huwelijk of haar zwangerschap? Hoe dan ook, Een man reist met een dienaar en zijn (zwangere) vrouw op een ezel naar Bethlehem en moet ergens overnachten; niet in een herberg. De overeenkomst met Jozef en Maria op een ezel op weg naar Bethlehem is treffend.

3. Boek 17,9,6 "... Now it is evident that what these did in way of opposition was done under pretense, indeed, against Archelaus to avenge themselves upon them, but in reality against Cæsar himself." Hetzelfde argument wordt gebruikt tegen Jezus als hij voor Pilatus terecht staat. Hij wordt beschuldigd van opstand tegen Caesar! Toeval bestaat niet.

Dit heb ik gevonden alleen door te zoeken op het trefwoord ass. Omdat dit enkele keren voor komt in de evangeliën. Nou, Josephus gebruikt het woord ezel in vergelijkbare gevallen. Hij is ook goed in reisverhalen. Ook zeereizen (Paulus naar Rome). Maar ik ben niet van plan om nog verder te zoeken. Met Google vind ik geen treffers als ik zoek op Josephus als auteur van de evangelien. Het lijkt nog onontgonnen terrein ook al ligt het zeer voor de hand.

Laatst gewijzigd door Piero : 22 september 2019 om 11:43.
Piero is offline   Met citaat antwoorden