Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Juist. Hier heet dat zelfs "uitgesteld loon". Ttz, je aanvaardt als aspirant-ambtenaar dat je a priori een wat lager loon krijgt tijdens je loopbaan, omdat men je zal blijven doorbetalen als je op rust bent. Maw, je bent levenslang ambtenaar, ook na je "op rust stelling", en je krijgt dus een loon gedurende gans je leven: tijdens het actieve deel heet dat "uw loon" en tijdens het op rust gestelde deel heet dat "uw pensioen".
Dat is een engagement "voor het leven" langs de twee kanten. Het kan eigenlijk in mijn ogen niet dat een van de twee partijen "van gedacht verandert" over dat contract als de andere halfweg is.
(ik spreek hier niet voor mijn portemonnee, ik ben geen ambtenaar).
Dat is dan weer dubbel snijdend. Want die worden wel *politiek* aangesteld. Waarom zouden die dan weer niet politiek mogen afgezet worden ? Op die manier krijg je een soort van "reservoir" waar voorbije (ondertussen afgedankte) politici 'hun' ambtenaren destijds hebben mogen inlocken voor 't leven. Maw, stel dat er op een zeker ogenblik een politieke fractie aan de macht komt, noem ze X. Nu gaat X maximaal X-gezinde hoge ambtenaren benoemen. Na 2 mandaten heeft het volk zijn buik vol van X, en die gaan onder de kiesdrempel voorgoed. Waarom blijven die X-gezinde hoge ambtenaren nog 30 jaar de dienst uitmaken ?
|
Ambtenaren worden niet politiek benoemd, madatarissen waar Anna List het over had wel.
Ambtenaren kunnen louter aangeworven door een strikte procedure met examens en werfreserves. De leidinggevende van een ambtenaar is bijvoorbeeld in een gemeente de "topambtenaar, nl. de secretaris, en dus NIET de burgemeester. De politiek moeit zich niet met de aanstelling van een ambtenaar.