Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Daar ben ik ook van overtuigd. Ze mogen nog zoveel met elkaar getaterd hebben, als N-VA de verdere uitbreiding van de beleidsbevoegdheid van de deelstaten niet op tafel gooit hoeft ze er niet op te rekenen dat de kiezer dat tegen de volgende stembusgang "wel zal vergeten zijn". Het minste wat ze kunnen doen is eens de voorbije zes staatshervormingen tegen het licht houden en de "losse eindjes" eruit weg halen. Daarmee bedoel ik dat ze er "homogene" beleidsbevoegdheden moeten van maken en komaf maken met de bevoegdheidsbeetjes die telkens (meestal onder druk van de franstaligen) op het federaal niveau waren blijven hangen. Opkuiswerk!
|
Ik denk dat dat ook gaat gebeuren.
Dan kan de NVA ook thuiskomen met een forse trofee: de zesde staatshervormingen waren ze fors tegen. Kijk: we hebben ze verbeterd.
En zorg en RVA mogen van mij ook over naar de gewesten, omdat de realiteit nu eenmaal van die aard is dat beide gewesten een totaal andere aanpak nodig hebben.
Maar de VLD/MR zullen herfederaliseringen vragen in diezelfde context he: het klimaatbeleid, de geluidsnormen, de wapenvergunningen, enz...zijn al geruime tijd heikele themas die voor problemen zorgen tussen de gewesten en een grote impact hebben op het nationale niveau. Maar kwa budget zijn die minimaal, dus....
Er is het teen en tander mogelijk indien men creatief wenst te zijn.