Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak
Wat kan de EU concreet doen ?
Ik denk buiten 'bemiddelen', als er ergens iets zal bemiddeld kunnen worden, niet veel denk ik.
Turkije had ik persoonlijk al veel langer bij de EU gewild.
( alom boee geroep in de zaal, 'k weet het....  )
Zonder die Erdogan natuurlijk, dan hadden we tenminste ook wat in de pap te brokken en konden we indirect ook een betere controle hebben op de vluchtelingenstroom. Nu gaan we wéér met de gebakken peren mogen zitten. Idem wat de Koerden betreft.
Strategisch een belangrijk land, én ze hebben een goed leger. Zo'n mensen heb je beter als vriend dan als vijand.
Rusland is bezig met héél die regio ginds in te palmen.
Syrië, Turkije,....
Met Griekenland hebben ze het enige tijd ook geprobeerd.
|
Na Erdogan komt een ander dictator, alsof hem vervangen van Turkije opeens een voorbeeldig EU lid maakt. Nu ben je wel erg naief.
Wat Trump nu doet is de regio opgeven en overdragen aan Iran en de Russen. Daar blijven, zoals in Irak, veranderd niet veel aan de zaak. Volgens mij een goeie zaak voor de vrede al is het afhankelijk wat de Koerden beslissen en Assad. Assad en de Russen zouden bv een no-fly zonde kunnen instellen.
Hoe Erdo daar 3 miljoen vluchtelingen kan droppen is me een raadsel, 10.000 ISIS gevangenen bevrijden zal ook wel onderdeel van het plan zijn, hopelijk ruimen de Koerden dat gevaar op.