Los bericht bekijken
Oud 9 oktober 2019, 09:42   #1
marie daenen
Banneling

Standaard Nederlandse petitie wil Catalonië op politieke agenda zetten

Nederlandse petitie wil Catalonië op politieke agenda zetten

https://doorbraak.be/nederlandse-pet...-kaart-zetten/

Heel interssant artikel, maar ik wil hier wel een commentaar op dat artikel aanhalen; een commentaar waar ik voor de volle 100% achter sta en wat ik ten andere hier al de hele tijd claim...

Citaat:
Albert Free • 9 uur geleden
Te veel Europese staten hebben in deze boter op het hoofd:
(1) het zijn meervolkenstaten tot stand gekomen door veroveringen, annexaties (bijv. via erfenis zoals ten tijde van koningen & adel gebruikelijk was) en dwang;
(2) slechts één van die volken domineert alle andere binnen dezelfde staat (zoals in Spanje: Catalanen en Basken worden gedomineerd; in België domineert de Franstalige minderheid de Vlamingen); eist één van de gedomineerde volken het zelfbeschikkingsrecht op, dan wordt dat geweigerd en volgt onderdrukking;
(3) het onrecht van de kolonisatie werd rechtgezet, maar inzake de binnen het territorium opgeslorpte volken die hun eigen identiteit behielden (zoals in Frankrijk de Corsicanen), wordt het onrecht schaamteloos gehandhaafd.
Omdat zo veel Europese staten in deze boter op het hoofd hebben, wordt er hardnekkig gezwegen. Men heeft angst van het enige Europa dat kans heeft op slagen: het Europa der volken. De politieke macht zou dan bij het volk berusten, en niet meer bij de politieke klasse, en dat wil men koste wat het kost vermijden.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden