Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor
De vergelijking met Baskenland is veelzeggend. De Basken zitten al enkele decennia op een veel minder emotioneel en met symbolen overladen spoor. Ze kiezen de weg van politieke onderhandeling met Madrid en hebben ruimere autonomie dan Catalonië.
|
Interessante vergelijking.
De Basken hebben decennialang geweld gebruikt met ETA, en tegelijk de poort naar vreedzame onderhandelingen opengehouden.
Hoewel men dat altijd zal ontkennen levert een strategie van enerzijds geweld, en anderzijds bereidheid tot vreedzame onderhandelingen dus meer op dan puur vreedzame acties.
Wat zouden ze rekening houden met Catalanen die met een vlag zwaaien, liedjes zingen en geen vlieg kwaad doen?
Het is de trieste werkelijkheid dat zogenaamde democraten meer respect tonen voor militair en paramilitair geweld dan voor een vreedzaam referendum.
Zou Nelson Mandela ook maar iets bereikt hebben als daar niet het gewelddadige ANC achterstond?
Ik vrees van niet.
Ik keur geweld dus niet goed, maar ik keur evenmin de hypocriete houding van zogenaamde democraten goed, die met woorden geweld afkeuren, maar met daden dat geweld belonen, in ruil voor het afzweren van dat geweld.