Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Controle op buitenlandse vrachtwagens voortzetten In 2004 gebeurde meer dan de helft van controles op buitenlandse vrachtwagens. “Geen overbodige luxe”, zegt Dylan Casaer, “want vorige zomer raakten verscheidene buitenlandse vrachtwagens betrokken bij zware verkeersongevallen. We vermijden ook concurrentievervalsing en dwingen hen onze regels te respecteren.”
-->
Vorig jaar werden 53.000 voertuigen gecontroleerd door de controleurs van het directoraat-generaal Vervoer te land. Daarvan waren er 25.086 buitenlandse vrachtwagens en 1.978 buitenlandse autocars. Dat antwoordde minister van Mobiliteit Renaat Landuyt op een vraag van kamerlid Dylan Casaer (beiden sp.a).
Meer dan 50 procent van de controles gebeurde dus op buitenlandse vrachtwagens of autocars. Casaer drong er bij de minister op aan deze strenge controles ook in 2005 en de volgende jaren voort te zetten. Casaer haalt daarvoor twee redenen aan. Enerzijds is er de verkeersveiligheid. “Vorige zomer waren verschillende buitenlandse vrachtwagens betrokken bij zware verkeersongevallen. We doen er dus goed aan om ook bij de buitenlandse chauffeurs de rij- en rusttijden en dergelijke te controleren”, zegt Casaer. Meteen komt hij bij de tweede reden waarom controles scherp moeten blijven. “Er bestaat gevaar voor concurrentievervalsing ten nadele van de Belgische vervoerders wanneer buitenlandse chauffeurs niet voldoende gecontroleerd worden en de regels niet zouden respecteren. Dat moeten we dus vermijden.”
Minister Landuyt liet alvast weten de controles op buitenlandse vrachtwagens nog efficiënter te willen maken. Hij voert hierover gesprekken met collega-minister van Arbeid Freya Van den Bossche. Ook zijn er contacten met de controlestations om na te gaan hoe we deze kunnen betrekken bij een efficiëntere controle van buitenlandse vrachtwagens.
Is wel nodig want die zotte hollanders rijden toch een beetje zoals cowboy"s
|
Och die controles zijn enkel bedoeld om nog wat geld via boetes binnen te halen. Door mijn gemeente passeren op één dag vijfentwintigduizend voertuigen, waaronder toch een fiks aantal vrachtwagens, wat betekent het dan op een gans jaar vijftigduizend controles uit te voeren in gans den belgik ?
De grote concurrentievervalsing zal wel in de loonkost zitten : niet voor niks hebben vele belgische transportfirma's filialen opgericht in bv Polen.
Nog maar eens delocalisatie.