Discussie: Vermogensbelasting
Los bericht bekijken
Oud 22 oktober 2019, 10:47   #17
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Waar ik ook de laatste jaren meer en meer verhalen over hoor zijn de drama's van de eiken meubels. Hiervoor zijn indertijd grote sommen betaald. Nu mag je chance hebben dat ze gratis worden opgehaald. Onlangs nog een verhaal van meubels met chique houtsnijwerk. Ze kregen hier 100,- €. Nu staan ze ergens op een zolder.

Al deze miserie verhalen komen boven bij de toepassing van vermogensbelasting; de successierechten.

Dit is weerom een absurditeit van de vermogensbelasting. De waarde kan veelal slechts bepaald worden bij een transactie. Sommige hechten een belang aan de verzekering van inboedel. Als er een schadegeval is met inboedelverzekering kost het de verzekeraar centen om de inboedel te herstellen of te compenseren. Als er een sterfgeval is kost het de erfgenamen om dezelfde inboedel te liquideren. Dezelfde inboedel, deel van een vermogen, heeft dus op hetzelfde moment een negatieve als positieve waarde.
In rechte lijn gaat het om 3% voor de eerste 250.000 per erfgenaam en dan ook nog eens met opsplitsing roerend en onroerend.

Ik begrijp die miserieverhalen niet goed.

Stel dat mijn ouders 1 miljoen aan onroerend goed en 1 miljoen roerend hebben, en hun erfenis wordt verdeeld over de vier kinderen, wordt er op niets meer dan 3% betaald.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden