22 oktober 2019, 16:26
|
|
Banneling
|
No alcohol, no compromises
https://m.standaard.be/cnt/dmf201910...=3402437416340
Citaat:
Jonge bio-ingenieur ontwikkelt eerste Belgische alcoholvrije gin
In hun zoektocht naar alcoholvrije aperitieven komen steeds meer (sterren)restaurants terecht bij Nona June, een alcoholvrije variant van gin ontwikkeld door een jonge Gentse.
...
En wat maakt haar gin beter dan de andere op de markt? ‘Nona June is de allereerste Belgische alcoholvrije spirit, al zijn er ondertussen ook een aantal anderen in dit nieuwe marktsegment. Het grootste verschil met die concurrenten is dat hun drank niet is gebaseerd op de jeneverbes, ook het hoofdingrediënt van gin. Dat is bij mij wel het geval en het verklaart meteen het tweede gedeelte van de naam. June verwijst naar de juniper berry, de jeneverbes.’
Geen compromissen
Charlotte stelde haar gin een jaar geleden voor het eerst voor op de horecabeurs in Gent, maar trok ook zelf naar verschillende restaurants om haar drank te presenteren. En die viel in de smaak. ‘De eerste duizend flessen heb ik zelf gelabeld. Drie weken later was de hele voorraad de deur uit.’ Vandaag wordt ze bijgestaan door drie anderen. Dat is nodig want de drank is verkrijgbaar bij een 200-tal verkooppunten in Vlaanderen, en wordt intussen ook verkocht in Nederland, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. ‘En ik geloof er sterk in dat ons team de komende maanden nog meer gaat groeien.’
Met onder meer Boury, The Jane, Oak, Bartholomeus, Sel Gris, Nuance en La Paix hebben ook een aantal sterrenrestaurants Nona June op hun drankenkaart staan. ‘Ik vind hun feedback heel belangrijk, hoe hun klanten reageren. De bedoeling is dat de chefs ook zelf combinaties gaan maken met de gin, tot in gerechten toe.’
Dat restaurants en bars steeds vaker op zoek gaan naar alcoholvrije dranken, is volgens Charlotte een duidelijke trend. ‘Ik ben zelf nog jong en merk ook dat veel jongeren in mijn omgeving bewuster omgaan met hun alcoholverbruik, onder andere omdat we meer met gezondheid bezig zijn. Maar het is ook zo dat we graag iets gaan drinken en dan speelt beleving ook een rol, iets waarbij andere alcoholvrije opties tekortschieten.’
‘Ik wilde geen compromissen sluiten op smaak en beleving, en dat is ook onze baseline geworden: no alcohol, no compromises. De smaak was prioriteit nummer één, beleving nummer twee. We willen dat iedereen kan genieten van een aperitief zonder dat daar alcohol bij gepaard moet gaan.’
|
Kijk eens aan. Dat gaat hier steeds meer de goede kant op, al zeg ik het 
|
|
|