Discussie: Vermogensbelasting
Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2019, 15:01   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom zouden verliezen afgetrokken moeten kunnen worden ?

Als ik niet werk, kan ik da die gemiste uren ook aftrekken van mijn bestalingen ?
De kosten die gij maakt om te werken, wel. Uw gemiste uren zijn geen uitgaven. Het zijn niet-bekomen inkomsten. Paardeman wil geen niet-gemaakte winsten op aandelen die hij niet gekocht heeft aftrekken, maar gemaakte verliezen (kosten) op aandelen die hij wel gekocht heeft.

Want zoniet kan men nog veel perverser tewerk gaan. No limits

Stel dat ik aandelen van bedrijf A gekocht heb aan 10 Euro. Nadien verkoop ik die aandelen weer voor 10 Euro. Geen winst, en geen verlies. Maar bedrijf A had de eerste maand wel een gigantische winst, die de koers heeft opgedreven naar 500 Euro. Had ik toen verkocht, dan zou ik 490 Euro winst gemaakt hebben. Echter, de maand daarop stortte het aandeel in, terug naar 10 Euro.

Ideaal gezien zou ik dus belast moeten worden op die 490 Euro niet-gemaakte potentiele winst.

Meer nog. Op een zeker ogenblik had ik de mogelijkheid om aandelen van bedrijf B te kopen aan 10 Euro. Maar ik beslis van dat niet te doen. Echter, een maand later staan die aandelen aan 100 Euro. Ik zou belast moeten worden op die potentiele winst die mijn 10 Euro hadden kunnen maken, had ik de juiste aankoopbeslissing genomen, op dezelfde wijze dat ik belast moet worden op die 490 Euro potentiele winst die ik had kunnen maken, had ik de juiste verkoop beslissing genomen met bedrijf A.

Nog beter. Ergens ter wereld is er een financieel product, dat niet in mijn bank aangeboden wordt, waarmee op een zekere dag, bij aankoop van 10 Euro, 500 Euro winst kan gemaakt worden. Als er ergens een legale manier zou geweest zijn voor mij, om met mijn 10 Euro, toch dat product te kopen, dan was mijn 10 Euro potentieel op een zeker ogenblik 500 Euro waard.

Elke 10 Euro die ik dus ergens had kunnen lenen van een of andere krediet instelling, daarop zou ik moeten belast worden, want daarmee had ik potentieel een bezit van 500 Euro kunnen verwerven.

Maw, zelfs al bezit ik niks, ik moet toch een beslasting betalen op de mogelijke winst gemaakt met het geld dat ik eventueel had kunnen lenen om eventueel ergens ter wereld een belegging mee te doen die ik niet gedaan heb en die mij winst had kunnen opleveren. Dat ik dat niet gedaan heb en daardoor die winst gecompenseerd heb met een even groot verlies is het probleem van de fiscus niet Wa peisde ? Dat ik die kans niet gegrepen heb, is gewoon maar een verliespost zoals de aandelen van onze paardeman die verlies maakte, maar compenseert de potentiele winst niet die ik had kunnen maken met geleend geld dat ik had kunnen lenen.

Daar.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 oktober 2019 om 15:02.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden