Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Dus iedereen die tegen Turkey in europa is is racistisch volgens u?
|
Dat HOEFT niet per se met racisme te maken te hebben. Er zijn mensen die tegen de toetreding van Turkije zijn omdat er Turken wonen, en er zijn mensen die de toetreding niet zien zitten om een waaier van andere redenen.
De uitbreiding gebeurt momenteel te snel en voor we het weten zitten we een brug te ver. En dat zou meer kwaad kunnen doen aan de Unie dan goed.
Ik pleit hier niet voor een Fort Europa met twee rijen prikkeldraad rond om de armen buiten te houden.
Ik ben ook tegen racisme en vind dat de Turken die hier wonen wel mogen stemmen met de gemeenteraadsverkiezingen. Ik ben tegen elke vorm van discriminatie op basis van huidskleur of nationaliteit.
Wat ons zorgen zou moeten baren is ook de politieke koers die de EU zal varen. Liever geen verenigd Europa dan een extreem-rechts Fort Europa. In die zin moeten we ook eurocritisch blijven en een aantal afwegingen maken over wat we willen en wat we niet willen.
Laat ons proberen om van Europa een waarlijk democratisch continent te maken waar mensen nog vrij kunnen denken en zeggen wat ze willen en waar er geen racisme tot overheersende politieke doctrine wordt gemaakt.
Racisme zit in ieder van ons, of we dat nu willen of niet. Iedereen moet trachten zelf die negatieve facetten van de eigen persoonlijkheid te overstijgen. Agressie is ook iets typisch menselijks, maar daarom hoeven we toch geen agressieve buitenlandse politiek te voeren zoals de USA momenteel doen ?
Laat ons vooral niet doen alsof rechts het patent heeft op het eurocriticisme en alsof alleen extreem-rechts tegen die toetreding van Turkije is.