Los bericht bekijken
Oud 27 oktober 2019, 08:46   #1
araneus
Gouverneur

Standaard Kost van elektriciteit en EV-rijden

Binnen enkele dagen verhuis ik. Voor het nieuwe huis had ik de kans om een nieuwe energie-leverancier te zoeken. Helaas verhuis ik naar een gemeente waar de distributie-tarieven de op één na hoogste zijn van België, wat de stroomprijs wel wat verhoogt. In Mechelen (huidige woonplaats) is het al niet laag maar in Boortmeerbeek komt er een paar cent per kWh bij.

Momenteel betaal ik hier in Mechelen:

- 0,2351 euro/kWh overdag
- 0,2101 euro/kWh 's nachts

In Boortmeerbeek wordt dit:

- 0,2783 euro/kWh overdag
- 0,2014 euro/kWh 's nachts

De stroom overdag wordt een pak duurder, 's nachts iets goedkoper. Met de speciale voorwaarden krijg ik gelukkig de eerste 3 jaar nog 25% van mijn dagverbruik aan nachttarief.
De auto laadt eigenlijk alleen maar 's nachts, daar ben ik dus sowieso goedkoper af.
Als bonus zal dit volledig groene stroom zijn waar dat in Mechelen nog meestal nucleair en een stuk fossiel was.

Met een gemiddelde EV verbruik je 16 kWh/100 km. 's Nachts thuis laden kost dan overgerand 3,2 euro/100 km. Een een publieke laadpaal betaal je 0,34 euro/kWh, of 5,44 euro/100 km.
Publieke laadpalen zijn niet zo belangrijk voor de doorbraak van EV's. Thuis kunnen laden is dat zeker wel.

In de loop van volgend jaar plaats ik nog wat zonnepanelen waardoor mijn dagverbruik wordt teruggedrongen. Dan ziet het plaatje er nog beter uit.
araneus is offline   Met citaat antwoorden