Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Als je dagelijks dertig kilometer met je wagen rijdt, is een zware dieselwagen helemaal niet "optimaal". Toch zien we dat de modale Belg tot voor kort dat wel deed. Eens per jaar naar het zuiden van Frankrijk, dus een zware diesel. Het zorgt niet alleen voor een meerkost maar ook voor een slecht gebruik van zo'n wagen. Dan zwijg ik nog over de veel hogere belasting die men jaarlijks ophoest.
|
Je vergeet de vele uitstapjes die men weg gaat doen, juist omdat de wagen geschikt is om ze te doen.
Hoeveel mensen denk je dat het zouden laten om eens een dagje naar zee of de ardennen te rijden als ze die tocht met hun kinderen en bagage in een kleine auto zouden moeten doen?
Je vergeet dat een 1100cc benzine al snel 1/2 meer verbruikt als die een volledige payload heeft en dan niet eens meer aan 3/4 van zijn opgegeven maximum snelheid geraakt.
Een wagen huren om met de aanhanger op vakantie te kunnen kost je al snel 30€ per dag plus de km vergoeding.
Maar er zijn steeds meer mensen die de vieger of de trein nemen om naar het zuiden op vakantie te gaan, goedkoper.
Steeds meer mensen kopen een SUV, omdat de passagiers daarin meer ruimte hebben en ze dan nog hun bagage kunnen meenemen.
En het probleem is dat je weinig SUV's met een benzine motor vindt in de handel en dat de benzine SUV's vaak het dubbele verbruiken van tegenover een diesel-SUV.