Los bericht bekijken
Oud 11 november 2019, 14:38   #43
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Tja, die grensovergang was dan ook ietsje strenger bewaakt he. Toen waren er geen NGO's die vluchtelingen over de muur gingen helpen.

Ik ben in Oost-Duitsland geweest zowel voor als na de val vd muur. Voor de val vd muur viel het mij op dat er een gelatenheid heerste. Alles verliep er traag en monotoon en gezagsdragers en zelfs domme winkelbedienden hanteerden meestal een bitsige toon en blaften klanten en burgers af.

Na de val vd muur observeerde ik eerder een gestresseerde, jachtige maatschappij met veel verkeersagressie en opgefokte mensen die niet veel nodig hadden om uit hun vel te springen. Ja, dat moet echt wel kiezen zijn tss pest en cholera. Met dit verschil dat Oost-Duitsers zich nu vrijelijk kunnen vestigen in de EU.
Er werd op een normalere manier met elkaar omgegaan. Niet die opgeklopte, volledig fake "klantvriendelijkheid".
Ik denk dat wat de Oost-Duitsers nog het meeste missen is een maatschappij waar status en geld niet centraal staat. Waar ze zich geen zorgen hoefden te maken over hoe ze de studies van kindlief zullen betalen, of ze morgen nog werk zullen hebben, etc.
tomm is offline   Met citaat antwoorden