Los bericht bekijken
Oud 13 november 2019, 16:45   #9
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De diehard ICE-fans zijn blijkbaar not amused.
Ik ben geen ICE fan (laat staan een diehard ICE fan), maar van die Tony Seba zou ik nog geen stofzuiger kopen.

Rond elke technologische revolutie cirkelen een aantal gebakken-lucht-verkopers die een graantje proberen mee te pikken van de hype cyclus en dit is er één van.

Ik heb geen zin om die video af te kijken maar wellicht is dit de samenvatting:

https://tonyseba.com/portfolio-item/...ransportation/

Citaat:
Clean Disruption projections (based on technology cost curves, business model innovation as well as product innovation) show that by 2030:

– All new energy will be provided by solar or wind.
– All new mass-market vehicles will be electric.
– All of these vehicles will be autonomous (self-driving) or semi-autonomous.
– The car market will shrink by 80%.
– Gasoline will be obsolete. Nuclear is already obsolete. Natural Gas and Coal will be obsolete.
– Up to 80% of highways will not be needed.
– Up to 80% of parking spaces will not be needed.
– The concept of individual car ownership will be obsolete.
– The Car Insurance industry will be disrupted. The taxi industry will be obsolete.
Micele, laat maar iets weten indien de video nog andere zaken bevat.

Seba zijn prognose hangt af van enkele toekomstige revoluties waarvan het bestaan verre van zeker is:
  1. Hij beweert dat er binnen 10 jaar personenauto's zijn die volledig autonoom kunnen rijden.
  2. Mensen gaan - eenmaal op hun bestemming aangekomen - hun autonome auto met een gerust gemoed weg sturen: geen parkeerplaatsen meer nodig!
  3. Mensen gaan met plezier afstand doen van hun heilige koe: het privébezit van een wagen.

Ik denk dat dit scenario herkenbaar is voor een bepaald segment grootstadsbewoners dat zich nu al uitsluitend verplaatst met taxi/uber/strooistep.

Maar om die levensstijl te gaan extrapoleren naar de rest van de wereld, en dan nog tegen 2030, is lachwekkend wereldvreemd.

Een meer realistich toekomstbeeld is volgens mij dit:
  • Auto's worden niet volledig autonoom. En zeker niet tegen 2030.
  • Het wagenpark zal bijgevolg niet krimpen. En zeker niet met 80%.
  • ICE wordt wel gaandeweg vervangen door elektrisch. Eventueel waterstof (ICE of brandstofcel) voor vrachtwagens en openbaar vervoer.
  • Zon en wind zijn totaal ontoereikend om de fossiele ICE brandstoffen te vervangen als energiebron.
  • Kernenergie is het enige echte CO2-neutrale alternatief. Er zullen een stevig aantal 4de generatie kernreactoren moeten gebouwd worden.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden