Los bericht bekijken
Oud 15 november 2019, 12:23   #1017
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou dat niet zeggen. WO II was redelijk brutaal en maakt deel uit van het huidige historische tijdperk he. Je kan niet oordelen op tijdsvakken van minder dan een eeuw wat de "algemene tendenzen" zijn. De 20ste eeuw had veel brutale momenten. Ik zou niet denken dat de 20ste eeuw moest onderdoen voor andere eeuwen. Ik zou zelfs denken dat het tijdens de Pax Romana misschien zelfs minder brutaal eraan toe ging. Is er echt een duidelijke tendens over de laatste paar duizend jaar ?



Ik was vroeger ook die mening toegedaan: totale brutaliteit op economisch vlak, en geen gewelddadigheid, kan even goed werken om de maatschappij te prunen van de losers. Maar ik denk nu dat dat geen steek houdt. Je aanvaardt de regels van het geweldloze niet als je economisch geextermineerd wordt he. Maw, die "virtuele machine" van geweldloze exterminatie op economisch vlak breekt dan uit zijn zandbak.

En exterminatie van losers is het basis axioma van het leven. Er is gewoon geen plaats (geen resources) om exponentiele groei van alle leven te accomoderen.
Kijk, kijk. Patrick is toch eens van mening veranderd. Deze observatie steun ik. Je ziet dus in dat er een klassenmaatschappijbestaat. Die bestaat al sedert de eerste stadsstaat in China, of Perzië, of Egypre of midden America. enzovoort. Daarvoor heersten er min of meer democratische gemeenschappen die hun leden koesterden en nodig hadden om zich te vieden en jleden en te verdedigen tegen vijanden. In de stadstaten en natiestaten ontstond een elite met bezit en als bestuurders en een lagere klasse. Om die lage klasse te beteugelen was er bijgeloof en godsdienst nodig. Binnnen de klassen was het doel vriendschap en samenwerken, maar tevens concurentie en bedrog en onderverdeling. In de lage klasse bestond dat minder of niet. Daar zien we solidairiteit ontstaan. Voor alle klassen geld dat men vreest voor eenzaamheid en doelloosheid. Het menselijke sociale instinct past zich aan een de omstandigheden. Het is niet zeer principieel, meer opportunistisch. Als de Perzende optrekken tegen de Grieken met 50.000 man dan pikken ze onderweg nog eens 100.000 mannen op uit opstandige de volken die onderhorig zijn aan de Grieken en dan is de krijgsmacht opeens 150.000 man sterk. Ze verslaan onderweg enkele plaatselijke Griekse legioenen en zo komen ze aan wapens.
Piero is offline   Met citaat antwoorden