Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS
Mocht ik ( wat niet is ) van de CDV zijn, ik zou behoorlijk van me afbijten om meerdere niveaus
Federale regering lopende zaken.
CDV zit in een regering van lopende zaken
Met OVLD als partner.
Als regeringspartner OVLD met wisselmeerderheid een thema laat stemmen tot zelfs twee thema’s ( abortus, euthanasie ).
En deze raken CDV hard in hun ideologie. Dan zou ik als CDV een NVA’ke doen zoals na de Marakeshmeerderheid. Of een koning Boudewijn’ke na de vroegere abortuswet. De regering van lopende zaken verlaten. De “ zwarte piet” doorschuiven na de messteken naar OVLD
Vlaamse regering
De optelsom van Vlaamse partijen ( NVA, VB, CDV ) toont dat er geen Vlaamse meerderheid is die deze nieuwe euthanasie en abortuswet steunt. Als regeerpartij in de Vlaamse regering doet OVLD eigenlijk iets , waar onvoldoende draagvlak voor is in Vlaanderen . OVLD negeert beide partners CDV en NVA in de Vlaamse regering. Mocht ik CDV zijn, dan doe ik een PS’ke zoals bij de wapenwet. En vraag om de federale bevoegdheden omtrent abortus en euthanasie naar de gewesten te laten komen
Toekomstige federale regering
Een regering vormen is steeds geven en nemen. Een spel van breekpunten en taboes.
OVLD gaat nu met vooral Waalse en linkse wisselmeerderheid een taboe laten stemmen. Deze taboe ligt erg zwaar bij CDV en CDV kan dit niet meer op tafel leggen bij Magnette.
Omdat het voor voldongen feiten zal staan door regeerpartner OVLD
Ik zou als CDV de mogelijke “abortusmeerderheid” duidelijk waarschuwen. Indien er gestemd wordt, verlaat CDV de tafel voor onderhandeling paarsgroen. Want de abortusmeerderheid is bijna gelijk aan paarsgroen
Enige kans om CDV terug aan tafel te krijgen voor nieuwe federale regering , een nieuwe staatshervorming waar o.a de bevoegdheden abortus en euthanasie naar Vlaanderen komen. Dus tegen de visie van Magnette. Magnette mag dan met zijn PS kiezen tussen
ofwel PS steun aan de nieuwe abortuswet
ofwel zijn taak als informateur
Respecteren cordon
Ook hier krijgt CDV een mes in de rug van OVLD. Er is een geschreven en ongeschreven cordon tegen extreme partijen. Lees VBL en PTB/PVDA
Dat OVLD voor hun wisselmeerderheid gaat PTB/PVDA gebruiken , is eigenlijk het cordon doorbreken.
Mocht ik CDV zijn. Een duidelijk schot voor de OVLD boeg lossen.
Dreigen met het verlaten van de federale regering lopende zaken,
Dreigen met Vlaamse wisselmeerderheid ( CVD, NVA, VBL ) vragen om de bevoegdheid naar Vlaanderen te laten komen
Dreigen met het afhaken voor een Paarsgroene regering en gaan voor staatshervorming
Dan zou de CVD eens ballen tonen. Het voorbeeld is reeds gegeven door NVA na Marakesh
|
Dit is een groteske leugen, een pervertering van het begrip 'cordon sanitaire' dat enkel en alleen slaagt op fascistische nazi partijen die het racisme institutioneel nastreven en daarvoor het EVRM zelfs negeren.
In Vlaanderen heeft het Vlaams Parlement zo maar één partij kunnen ontwaren, het Vlaams Blok, en die zijn dan ook met unanimiteit in het cordon gestampt.