Los bericht bekijken
Oud 22 november 2019, 12:32   #74
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
U moet mijn post correct lezen. Ik heb het duidelijk over een veronderstelde wanverhouding.

De zetelverdeling is - wat mij betreft - geen probleem. Die sluit min of meer aan bij de populaties van de kieskringen.

Dat men voor sommige zetels (veel) minder stemmen nodig heeft, is grotendeels te wijten aan niet-stemmers, blanco stemmers, stemmen die verloren gaan door te stemmen voor partijen die de kiesdrempel niet halen...

Het aantal zetels wordt nu eenmaal bepaald door het aantal inwoners, wat tot grote verschillen kan leiden indien er op totaal verschillende manieren wordt gestemd.

Iets wat veel van mijn medestanders (Vlaams-nationalisten) blijkbaar niet goed begrijpen.

Ik geef dan altijd het volgende voorbeeld:

Stel een kieskring met 10 zetels (10 zetels proportioneel afgestemd op het bevolkingsaantal):
Als er dan 1 partij is met 6% van de stemmen en tientallen minipartijtjes die elk minder dan 5% van de stemmen halen, zal die ene partij met zijn 6% alle tien de zetels binnenrijven (want kiesdrempel van 5%).

Als men dan gaat kijken wat het aantal stemmen is per zetel, komt men natuurlijk op een zeer extreem resultaat.
als de reden in uw uitleg klopt, zou het dan soms ook niet omgekeerd moeten zijn ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden