Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
Eindelijk komt er schot in de zaak. Iedereen kent het wel; je komt thuis van een gestresseerde werkdag om van de rust te genieten en dan hoor je her en der het helse hoogfrequente kabaal van bladblazers die in de weer zijn. Ook op weekend en feestdagen. Los van het lawaai heb je ook nog eens de vervuiling van deze 2 takt aangedreven blazers. Knokke gaat deze technologie, die inderdaad totaal niet meer van deze tijd is, verbieden.
Hetzelfde is gewenst met die vervloekte 2 takt scooters die thans nog olijk in de LEZ mogen rondtuffen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191004_04644579
|
Wat me weer zo stoort in dat artikel dat je aanhaalt is dit: "
Recent wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat zo’n bladblazer op tweetakt vervuilender is dan 1.700 kilometer met een auto rijden.".
Zoiets kan ik niet plaatsen. Wat wordt hier met wat vergeleken?
Klik je door naar het onderliggende artikel dan vind je: "
Bladblazers worden aangedreven door tweetaktmotoren en een uur blazen staat gelijk aan 1.700 kilometer rijden met een Toyota".
We krijgen al iets meer duidelijkheid: het gaat over 1 uur blazen en die 1700km werd blijkbaar verreden met een Toyota.
Onderaan dat artikel krijg je iets meer detail: "
The Atlantic citeert de Californische overheidsinstantie Air Resources Board die in 2017 waarschuwde dat tegen 2020 bladblazers, maaiers en vergelijkbaar materiaal meer ozon-veroorzakende stoffen zouden uitstoten dan de miljoenen auto’s in de staat, die natuurlijk wel properder worden. Die instantie had berekend dat de ozon-vormende uitstoot van één uur bladblazen gelijkstaat met 1.100 mijl rijden met een Toyota Camry (bouwjaar 2016). Dat is 1.770 kilometer".
Dus de stelling komt uit een Amerikaans magazine: The Atlantic.
https://www.theatlantic.com/history/ lijkt me best interessant, op het eerste zicht.
Het gaat om ozon-vormende uitstoot, wellicht wordt daarmee VOS bedoeld, vluchtige organische stoffen.
En de Toyota blijkt een Camry te zijn uit 2016. Is hier bij ons niet te koop. Het is wat wij een grotere gezinswagen zouden noemen met ofwel een viercilinder met 180pk of een V6 met 270pk, altijd gekoppeld aan een automatische bak. Het is niet duidelijk welke versie ze bedoelen maar het gaat in beide gevallen om gulzige benzinemotoren. Niet direct de gemiddelde europese wagen.