Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Inderdaad heeft iets enkel maar een monetaire waarde op het ogenblik van een transactie he. Het heeft zelfs geen mogelijke zin (zoals ik al een paar keer aangaf) om andere dingen een waarde te geven waarop je een belasting zou heffen. En dus ook niet op "virtuele veranderingen" van die waarde.
Als ik kennis heb, kan ik die verkopen. Op dat ogenblik is die kennis waard waar ze voor verkocht werd. Het "hebben" van die kennis is toch moeilijk in te schatten. En het TOENEMEN of AFNEMEN van die waarde is ook nogal eigenaardig. Als ik die kennis *uitvind*, heb ik dan een enorme toename van waarde ?
Als ik een boek schrijf op mijn computer, moet ik nu de waarde betalen die dat boek eventueel zou kunnen hebben mocht ik het uitgeven ? En als ik de informatie samenzoek om dat boek te schrijven, neemt mijn kenniswaarde dan toe en moet ik daar belastingen op betalen ?
Stel dat ik beslis van het boek te wissen. Mag ik nu verlies inbrengen ?
Stel dat het boek op een geencrypteerde schijf staat en ik ben het paswoord vergeten. Ben ik die waarde dan kwijt, en mag ik dat ingeven als verlies ? En als ik mij nu midden in de nacht het paswoord herinner ? Ben ik nu een fraudeur omdat ik in het bezit ben van veel waarde ?
|
Juist, en wat belet er jouw om gans uw leven te werken aan het boek en dan een periode in het buitenland gaan wonen waar er geen vermogenwinstbelasting is en daar te gaan cashen?
Kleine garnalen gaan dit niet doen maar als je een bedrijf opbouwt en het op het einde van de carrièrre wilt verkopen is dit een goede optie. Dus is het opnieuw de middenklasse die verliest.