Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
ik vind Svennies verhaal nogal wat geloofwaardiger dan al de helden hier die zwart/wit zo maar weten dat zij de goeden zouden zijn ten allen tijde.
mijn grootvader zei altijd : 'in de oorlog is er niks zwart of wit, t is altijd grijs'
en ik denk dat m gelijk had.
PS in de oorlog verstopte hij en stelde hij vervolgde zigeuners te werk, en na de oorlog doken een paar gezochte zwarten bij hem onder...
toen ze in zijn straat bij een 'fabriekswachter' de inboedel wilden komen kort en klein slagen, heeft hij daar die 'witten' buiten gehouden, omdat die 'fabriekswachter' volgens hem ook maar ne kleine arbeider was waar ze niks gingen vinden, en of ze zich niet schaamden, die moedige witten zijn dan maar bedeesd afgedropen.
vindt t allemaal nogal wat moediger dan als felle forummer 70 jaar na de feiten aan de goeie kant van de geschiedenis te staan. 
|
in de oorlog is er niks zwart of wit, t is altijd grijs
In het leven is er niks zwart/wit, 't is altijd grijs.
Het verhaal van Svennies is trouwens geen alleenstaand verhaal.
En het verhaal over die witten is ook geen alleenstaand verhaal.
Mijn grootvader vertelde zo ooit een verhaal over een jonge vrouw die na de bevrijding door witten van het laatste uur als collaborateur werd behandeld.
De jonge vrouw was in wekelijkheid de beste spion van de eenheid die piloten en andere gevangen strijders naar Engeland hielp ontsnappen.