Los bericht bekijken
Oud 2 februari 2005, 15:15   #2
FredD
Vreemdeling

FredD's schermafbeelding

Standaard

In België zijn er momenteel 3 erkende talen: het Nederlands, Frans en Duits. Deze talen worden gebruikt om te communiceren met de overheid ( bijvoorbeeld het invullen van officiële documenten).

Naast deze erkende talen worden er in België nog een ganse boel andere talen gebruikt in de dagelijkse omgang tussen mensen met verschillende nationaliteiten. Hierbij denk ik aan de vele arabische talen, het engels, spaans, italiaans,...

Dan hebben we in België ook nog een derde groep van talen. Dit zijn de streektalen zoals het Westvlaams, Antwerps, Limburgs.

Het lijkt mij dus onmogelijk om te stellen dat het Algemeen Nederlands overal als standaardtaal moet gebruikt worden aangezien de vele talen waarin de inwoners van België met elkaar communiceren. Dan spreek ik mij nog niet uit over welke politieke ramp dergelijk voorstel met zich zou meebrengen.

In feite is het ook overbodig om 1 standaardtaal te hebben in België. Als informaticus maak ik graag de vergelijking met communicatie tussen 2 computers. Het maakt niet uit in welke taal ze communiceren: zolang ze maar weten in welke taal ze moeten communiceren en ze deze taal machtig zijn.
and they're all to blind to see
FredD is offline   Met citaat antwoorden