Los bericht bekijken
Oud 2 december 2019, 07:25   #56
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, da's juist. Aan de andere kant is dat natuurlijk iets dat de N-VA beschermt van stommiteiten. Niet genoeg, zoals we gezien hebben. Maar toch een beetje. Want uiteindelijk is het toch totaal paradoxaal voor een partij die het einde van Belgie wil, om mee Belgie (goed ?) gaan te besturen, niewaar ?

Er zijn toch maar twee opties als er een structuur is waarvan je hoofdpunt is om het af te breken:
1) er van buiten af (oppositie) tegen vechten en het dinges het leven zo zuur mogelijk maken
2) het van binnen uit saboteren.

Je zou dus verwacht hebben dat een federale bestuursbeurt van de N-VA ervoor zou gezorgd hebben dat er een janboel achtergelaten is van jewelste waar geen enkele federale regering nog te boven komt, een desorganisatie van de openbare diensten en een schuldenberg om U tegen te zeggen, en een totale crisis op alle denkbare vlakken. Maar nee, die kwiebussen beweren dat ze "goed bestuur" geleverd hebben, de collaborateurs...
Ik volg. Voor een deel toch. Ik heb de N-VA laten vallen toen ze onvoorwaardelijk in de regering Michel stapte. Een partijslaafje heeft nog een hele tijd volgehouden dat er afspraken gemaakt werden. Het stond wel niet zwart op wit op papier maar aan het eind van de legislatuur zou de grondwet ter herziening worden vatbaar verklaard. Met andere woorden, als de N-VA vijf jaar lang braaf meewerkte aan de sociaal economische plannen van Michel omp het Belziekske te redden kreeg ze een snoepje. We weten hoe dat is afgelopen. Toen Francken in het snuitje kreeg dat er een vrij bedrieglijk luchtje aan dat pact zat mocht Michel zijn karamel aan de goede kant van de geschiedenis in zijn vulgaire reet gaan steken.

Zolang de N-VA in de regering zat heeft ze zich braaf aan de afspraak gehouden, maar eens ze de regering werden uit gebonjourd voelde ze zich niet langer gebonden door overeenkomsten waar Michel zich evenmin aan hield. Ze heeft hem zoveel mogelijk stokken in de wielen gestoken vanuit de oppositie én hem van buitenaf gesaboteerd.

Resutaat: en schieten nog welgeteld vier van de oorspronkelijke federale zetelzitters over in de regering van lopende zaken, waardoor er niets nog loopt, behalve wat vastloopt.

Ik zou niet durven zeggen dat de N-VA alleen verantwoordelijk is voor de janboel die er werd achtergelaten, maar dat het een janboel van jewelste is valt moeilijk te ontkennen. Het gat in de begroting groeide in sneltreinvaart nadat de N-VA haar biezen pakte, en de Belgische schuldenberg krijgt geen énkele regering nog weggewerkt. Toch niet zonder de geplaagde burger nog veel harder aan zijn vel te zitten, en dat is niet alleen niet goed voor de portemonnee (van de politieke dievenbende bedoel ik), maar ook electoraal niet gunstig het licht van eventuele vervroegde verkiezingen.

Ik herinner me bitter weinig over opschepperij vanwege de N-VA voor wat goed bestuur betreft. Dat was trouwens totaal overbodig vermits de schuld voor alles wat niet liep zoals verwacht werd op de rug van "de grote separatistische leider" werd geschoven door bloeddorstige teken van anti-separatistische origine.
Al bij al hebben die kwibussen het niet slecht gedaan (wat janboel achterlaten betreft) al was dat allicht niet de bedoeling. Een janboel is het trouwens al veel langer dan vandaag. Een janboel is het nog, en een janboel zal het altijd blijven.