Discussie: Abortus: enquête
Los bericht bekijken
Oud 2 december 2019, 10:11   #300
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar nee gij, onze huidige "democratie" is gewoon maar een speltheoretisch resultaat van de interactie van vele spelers en heeft niks "fundamenteels". (het is trouwens geen democratie in de juiste zin van het woord, maar gewoon een beinvloedbare truuk om een aristocratie aan te stellen).

Ik heb nooit gezegd dat het *bilateraal* is. Het is een soort van doelstelling van elke individuele speler in het spel, en daaruit komt een spel-theoretisch resultaat te voorschijn, waarvan we weten dat het in het algemeen VER ligt van de "optimale oplossing van individuele wensen".
De democratie in zijn huidige vorm is ook een meme, maar het is een systeem waar de meerderheid van de bevolking zich kan vinden. Als het nu gemanipuleerd is niet maakt niet veel uit.

Citaat:
De business van "liefdadigheid" zoals alle andere memes he.
Die appel doet op de empathie.

Citaat:
Juist, het is dus wel degelijk een spel-theoretische constructie, die niet de individuele wens van iedereen vertegenwoordigt.

Het is het water dat uit het wijnvat van de bruiloft loopt, ook al wilde iedereen wijn drinken, maar vond het beter om zelf een flesje water te mengen in de wijn van alle anderen (de parabel hierover in het nieuwe testament, perfecte spel-theoretische illustratie).
Man zal nooit aan de individuele wens van iemand kunnen voldoen. Trouwens vele weten eigenlijk niet eens wat hun individuele wens is, ik ook niet. Ik vraag me af indien je zelf uw individuele wens kent.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 2 december 2019 om 10:12.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden