Discussie: Alarmbel-procedure.
Los bericht bekijken
Oud 3 februari 2005, 13:39   #15
AVV
Gouverneur
 
AVV's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: OVERPELT
Berichten: 1.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Naar aanleiding van de splitsing van de kieskring BHV wordt
de alarmbel-procedure steeds opnieuw ter sprake gebracht.

Aangezien de werking van deze procedure niet algemeen gekend is
wil ik deze hier eens meer in detail uit de doeken doen.

De gegevens heb ik bijéén gesprokkeld op internet,
indien er fouten in staan, gelieve mij te corrigeren.

Opgelet : naast de alarmbel-procedure beschikt een taalgemeenschap
ook nog over het inroepen van een “Belangenconflict” na de stemming
in de commissie.
Dit belangenconflict wordt hier NIET behandeld, maar vermoedelijk
zullen de Franstaligen eerst een belangenconflict inroepen bij de
behandeling in de commisie, en nadien in de kamer (senaat)
de alarmbel-procedure opstarten.
Het belangenconflict kan in de kamercommissie een vertraging
van 60 dagen teweegbrengen, in de senaatscommissie : 30 dagen

[size=3]Wat de alarmbel-procedure zelf betreft :[/size]

De alarmbel-procedure is destijds ingevoerd om taalgemeenschappen
te beschermen tegen wetten van een andere taalgemeenschap.

Om de alarmbel-procedure op te starten zijn ¾ van de parlementsleden
nodig van één taalgemeenschap.
Deze procedure kan tot 2 maal toe, ingeroepen worden : éénmaal
in de kamer, en éénmaal in de senaat.

Eens een procedure opgestart, komt de wet op federaal regeringsniveau
en wordt de wet voor een maand geblokkeerd.

Indien er geen overeenstemming komt in de federale regering
valt na een maand de regering.
Indien er wel een akkoord komt, wordt de wet eventueel aangepast
en opnieuw ter stemming voorgelegd.

Bij een nieuwe regering, al of niet na verkiezingen, kan de alarmprocedure
NIET meer worden ingeroepen voor dezelfde wet.
Dus na een nieuwe stemming van dezelfde wet door de kamer,
kan de taalgemeenschap geen beroep meer doen op de alarmbel-procedure.

Maar nadien moet de wet nog gestemd worden in de Senaat.
Opnieuw kan een taalgemeenschap aan de alarmbel trekken met ¾ van de parlementsleden.
(ook het belangenconflict kan opnieuw worden ingeroepen in de commissie)


Besluit.

Wil men zonder toegevingen aan de Franstaligen de kieskring BHV
gesplitst krijgen, zal er een zeer lange procedure nodig zijn.
Dit alles natuurlijk indien de Franstaligen dwars blijven liggen en de
onverwijlde splitsing iets van lange adem wordt.

Dit splitsing zonder toegevingen kan er alleen komen in de veronderstelling
natuurlijk dat de Vlamingen uit alle partijen
eensgezind blijven om de kieskring zonder toegevingen te stemmen.
Clemens, maak U over die alarmbelprocedure maar geen zorgen.

Op een vraag van het Vlaams Belang in het Vlaams parlement aan Y Leterme,
zegt Leterme : DE UITSPRAKEN VAN DE VOORZITTERS VAN CD&V EN NVA
ZIJN NIET BINDEND VOOR DE VLAAMSE REGERING.

Maw : de tijd voor compromissen en toegevingen cq verdere vertragingen
is aangebroken. De druk om de splitsing effectief door te voeren is nu
definitief verdwenen.
We hadden het kunnen weten van de CD&V. Wel ben ik nog een beetje
benieuwd naar het antwoord van Bartje. Uiteindelijk zal maar één (juiste)
optie overblijven. Kartel opzeggen en de postjes terug op tafel gooien.
Of dat zal gebeuren echter?? Weet dat in negatief geval, de NVA nog enkel
een nva'tje zal zijn
__________________
AVV is offline   Met citaat antwoorden