Los bericht bekijken
Oud 17 december 2019, 06:12   #106
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik geef toe: het is een dilemma.

Misschien dan toch maar "Piraten".

Of PVDA.
Je moet strategisch stemmen, niet voor de programma inhoud. Je moet je afvragen welk uiteindelijk effect een zekere stem zal hebben.

Voorlopig zijn PVDA en VB min of meer gelijkwaardige stemmen, in die zin dat hun enige "onmiddellijke" effect erin bestaat om het moeilijker te maken om een "coalition of the willing" op been te zetten.

Het tweede effect is het "hete adem" effect dat zo een stem heeft op de voornaamste gastheer: voor VB is dat N-VA, voor PVDA is dat waarschijnlijk SP.A en misschien een beetje Groen.

Daar hebben beide partijen min of meer een tegenovergesteld effect: de hete adem van VB maakt het de N-VA moeilijker om aan de macht/collaboratie deel te nemen ; de hete adem van PVDA zal het waarschijnlijk de linksen aanzetten om trachten aan de macht deel te nemen.

Het is de reden waarom ik een VB stem verkies: die maakt het uiteindelijk het moeilijkste om nog aan bestuur gaan te doen, en als dat bestuur er dan komt, maakt het onlegitiem en klungelachtig.

Omdat mijn streven is: het afschaffen van wet en staat, toch tenminste, het afschaffen van aristocratieen, dus van verkozenen en zo. Die moeten daartoe totaal elk geloof in legitimiteit verliezen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden