Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
Is er volgens jou enige reden om aan te nemen dat de productie van een 4 takt duurder is dan productie van een 2 takt met gelijkaardige arbeidskost?
|
Een 4takt gebruikt VEEL meer componenten. Dat maakt die gewoon duurder.
Een normale 50 cc 2 takt motor is niet meer dan een 2 delig aluminium spuitgietstuk met minimale machinale nabewerking. Een 3 delige krukas (2 assen/wangen en de kruktap) , een soms maar 1 delige cilinder (2 delen was gemakkelijker, maar vergde meer nabewerking) en een piston.
wat spoelen en magneten, gecombineerd met een "Vis Plantinee" deden de onsteking, en een carburator die ook maar een onderdeel of 6 was, zorgde samen met een reed valve of roterende schijf voor de brandstof.
Bij een 4 takter heb je ongeveer hetzelfde karter, maar dan komen er de kleppen en de bediening ervan er gewoon bij.
De simpelste 4 takter die ik ken is de onverwoestbare Briggs&Stratton zijklepper met een ontwerp uit de jaren 30....
Als je begint met kopkleppen, al dan niet met bovenliggende nokkenas...