Discussie: Honda Camino
Los bericht bekijken
Oud 19 december 2019, 21:05   #56
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een 4takt gebruikt VEEL meer componenten. Dat maakt die gewoon duurder.

Een normale 50 cc 2 takt motor is niet meer dan een 2 delig aluminium spuitgietstuk met minimale machinale nabewerking. Een 3 delige krukas (2 assen/wangen en de kruktap) , een soms maar 1 delige cilinder (2 delen was gemakkelijker, maar vergde meer nabewerking) en een piston.

wat spoelen en magneten, gecombineerd met een "Vis Plantinee" deden de onsteking, en een carburator die ook maar een onderdeel of 6 was, zorgde samen met een reed valve of roterende schijf voor de brandstof.

Bij een 4 takter heb je ongeveer hetzelfde karter, maar dan komen er de kleppen en de bediening ervan er gewoon bij.
De simpelste 4 takter die ik ken is de onverwoestbare Briggs&Stratton zijklepper met een ontwerp uit de jaren 30....
Als je begint met kopkleppen, al dan niet met bovenliggende nokkenas...
Ah ok, merci voor de uitleg Maddox, zo'n motor blijft chinees voor me, maar nu snap ik de economische logica erachter toch.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden