pensioenen: een niet op te lossen probleem. of wel?
Zoals iedereen weet gaan we binnen een twintig-dertig jaar (ofmisschien zelfs vroeger) met een enorm probleem zitten. De pensioenen van een veel grotere groep bejaarden gaan betaald moeten worden door een veel kleinere groep beroepsactieven.
Zou het niet beter zijn het ganse systeem te vervangen door een nieuw systeem? Het "zilverfonds" is bij voorbaat al gedoemd te falen, dus hier mijn voorstel.
Ik zou teruggaan naar de situatie begin twintigste eeuw. In familieverband wordt er gezorgd dat de ouderen én de jongeren voldoende eten en verzorging krijgen. De staat betaald dus niets uit. Ik pleit wel voor het behoud van speciale tarieven voor bejaarden, aangepaste ziekenzorg, etc.
Het verschil met de situatie begin vorige eeuw moet echter zijn dat er geen sprake is van discriminatie. Dit kan bekomen worden door de bejaarden die geen hulp kunnen krijgen (bv. omdat kinderen emigreerden, omdat ze kinderloos waren, omdat de kinderen geen inkomen hebben, etc.) toch uit te betalen. Een Zilverfonds II laten we zeggen. Er kan nog heel wat gesleuteld worden, maar ik denk dat dit éen van de mogelijk opties is om het toch wel vrij belangrijke probleem (gedeeltelijk) van de baan te helpen. Maar dit is niet alles, we gaan het probleem met deze manier zelfs op termijn oplossen! Door dit systeem gaat men terug afhankelijk zijn van de kinderen, waardoor een "kinderwens" terug realiteit wordt. Dit motief was immers ook vorige eeuwen een drijfveer voor het krijgen voor kinderen. Hoe meer kinderen, hoe meer pensioen, hoe beter men er aan toe is op zijn oude dag. De vergrijzing is in dit systeem dus ook maar een tijdelijk probleem.
Wat vind je hiervan? plus - en minpunten , zeg het maar!
|