Los bericht bekijken
Oud 24 december 2019, 13:47   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.913
Standaard Enkel Tesla haalt het onderste uit de kan...

Wat die bijtelling van 4% onder 50k, die naar 8% gaat in 2020, juist inhoudt vind men hieronder:

Citaat:
https://www.trouw.nl/economie/voorge...to-s~b4233c08/

Autokopers hebben haast nu het kabinet de bijtelling voor elektrische lease-auto’s wil verdubbelen.

Joost van Velzen. 9 juli 2019, 20:29

Nieuwe elektrische auto’s die rond de 50.000 euro kosten zijn op het moment niet aan te slepen. Het gaat om auto’s voor de leasemarkt waar per direct vraag naar is voordat ze duurder worden voor de belasting. Met de nieuwe klimaatplannen van het kabinet ziet het er namelijk naar uit dat de zogeheten bijtelling vanaf 1 januari 2020 verhoogd wordt van 4 naar 8 procent.

Bijtelling is een belastingheffing die verplicht is voor mensen die in een auto van de zaak rijden. Nu is het nog zo dat voor het onbeperkte privégebruik van de auto 4 procent van de nieuwprijs van de auto bij het loon wordt opgeteld. Daarover wordt vervolgens inkomstenbelasting geheven.

“De lage bijtelling geldt alleen voor de eerste 50.000 euro van de aanschafprijs, dus dan heb je het over maximaal 2000 euro waarover belasting moet worden betaald. Netto komt dat op zo’n 7 of 8 tientjes per maand”, zegt Tom Huyskens van de autobranchevereniging Bovag. “Maar als de bijtelling plotseling 8 procent wordt, omdat jouw auto toevallig ná 1 januari wordt geleverd, betaal je twee keer zoveel belasting, en dat gedurende maximaal vijf jaar. Dat scheelt nogal.”


Nog snel profiteren

Het gevolg is dat er een run is ontstaan op volledig elektrische modellen als de Kia Niro en de Hyundai Kona
. Volgens cijfers van autobranche organisaties RAI Vereniging en Bovag is de verkoop van elektrische auto’s in het eerste halfjaar van 2019 ruim verdubbeld in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Werden in 2018 tot en met juni nog 7945 elektrische auto’s verkocht in Nederland, dit jaar ligt dat aantal op 17.266 (+117 procent). Daarmee komt het aandeel van elektrische auto’s in de nieuwverkopen op 7,6 procent, terwijl dat halverwege 2018 nog 3,1 procent was.

“Wij hebben 7500 orders binnen voor de Hyundai Kona maar we kunnen er slechts 5000 leveren”, zegt een woordvoerder van Hyundai Motor Nederland. “Volgend jaar krijgen we weer meer auto’s, maar daar heeft de consument nu niks aan. Die wil nog snel van de lage bijtelling profiteren en koopt een auto van het merk dat direct kan leveren.”

Tesla is zo’n merk, laat een woordvoerder van het bedrijf weten.“Een Model 3 die nu wordt besteld, kan volgende maand worden geleverd.” Alleen de basisversie van het Model 3 komt in aanmerking omdat deze onder de 50.000 euro blijft en dus in de 4 procent ‘bijtellings-klasse’ valt.


Spelregels veranderen

De brancheverenigingen en Hyundai Motor Nederland zijn allerminst te spreken over de voorgenomen kabinetsplannen, die volgens hen ingaan tegen eerder gemaakte afspraken. Volgens Bovag zijn ‘keiharde afspraken’ gemaakt tussen de branche en de politiek. “Dealers en importeurs hebben op basis van deze afspraken al auto’s in bestelling voor 2020”, zegt Bovag-woordvoerder Huyskens.

“Wij snappen heel goed dat maatregelen nodig zijn om de overstimulering van elektrische auto’s te beperken. Maar het kabinet kan niet vlak voor de blessuretijd ineens de spelregels aanpassen. Dat is verwarrend en verstoort de markt enorm. Iedereen wil vóór 1 januari zijn elektrische auto, maar dat kan vaak simpelweg niet.” De Hyundai-woordvoerder: “De elektrische auto staat op het punt van doorbreken en dan krijg je zoiets!”

Tesla Nederland ontkent overigens dat het iets merkt van een dreigende verhoging van de bijtelling: “We zien de sterke vraag naar de Model 3 al sinds dit model begin dit jaar geleverd werd. Dit is niet veranderd onder invloed van externe factoren.”
Betreft Tesla, de laatste maand van een kwartaal is altijd de pushmaand van Tesla geweest, december komt nu toevallig overeen met de laatste maand van die 4% bijtelling. Ze komen tenslotte met de boot vanuit San Francisco... dat is niet vanuit Audi Brussel...

In september alleen verkocht Tesla ook > 6000 stuks in Nederland.
In december alleen zal het wslk ruim 10.000 zijn.
Zeker de helft daarvan zal zeker het model SR+ zijn nipt onder 50k maar eveneens de duurdere versies gaan vlot weg, momenteel is het nipt 51% voor de <50k versie
Citaat:
Variant 12-2019 bijgewerkt t/m 24 December 2019
E1R 4270 (51%)
E3D 4009 (48%)
https://www.kentekenradar.nl/auto/te...del-3/#variant
Door dat feit levert Tesla de wagens direct in Amsterdams havengebied uit, dat gaat veel sneller en praktischer voor Tesla, voor bepaalde klanten zal dat veel minder normaal zijn:
(en elke auto meer geeft betere kwartaalcijfers voor Tesla, dat is evident)

Citaat:
https://www.trouw.nl/economie/door-b....google.com%2F

Door belastingvoordeel worden nu zóveel Tesla's besteld dat kopers ze in de haven moeten ophalen


Nog net voor het eind van het (belasting)jaar halen de nieuwe eigenaren hun Tesla op in de Amsterdamse haven. Beeld Werry Crone

Voor nieuwe Tesla-rijders zijn de kerstdagen extra vrolijk. Hun fiscaal aantrekkelijke bolide halen ze op in de Amsterdamse haven.

Joost van Velzen 23 december 2019, 19:59

Er rijden niet veel auto’s op de Maltaweg in het Amsterdamse havengebied, maar áls er een auto rijdt is het een Tesla. De inzittenden: blije mensen, vaak mannen, met een gezicht dat zegt: Hebbes!

Al die zielsgelukkige chauffeurs hebben hun elektrische auto niet opgehaald bij een dealer, zoals dat normaal gesproken met splinternieuwe auto’s gaat, maar bij Koopman Car Terminal in het Westelijk Havengebied. Daar heeft eind vorige week een enorm schip met 3700 Tesla’s uitgespuwd op dit parkeerterrein, waar de voertuigen wachten op hun met spoed opgeroepen eigenaars. Die haast is er omdat de levering van de auto’s (vrijwel allemaal van het type Model 3) nog voor het nieuwe jaar moet gebeuren. Alleen dan hebben de kopers van deze snelle stekkerauto’s er nog belastingvoordeel van. Zakelijke rijders die vandaag hun Tesla van de parkeerplaats mogen halen hoeven nu nog slechts 4 procent van de nieuwwaarde bij het inkomen op te tellen. Na 1 januari verdubbelt de bijtelling. “Ja, dit is een goeie bijtellingsdeal”, zegt Mark Bosman (33), algemeen manager in de horeca. Bosman glimt bijna net zo mooi als zijn auto. Van trots. Ook al is de auto dan van de zaak. “Wat ie kost? Ik geloof 62.000 euro.”

De forse aanschafprijs van stekkerauto’s is kennelijk geen probleem in Nederland. Nooit eerder werden zoveel elektrische auto’s verkocht als in het afgelopen jaar. Door het fiscale voordeel behoort Tesla plots tot de bestverkochte automerken, na Volkswagen en Opel. Alleen al van Model 3 zijn er dan zo’n 30.000 op kenteken gezet.

Het bewijs van de populariteit van het merk van Elon Musk is hier te zien op de Maltaweg. Het gaat achter elkaar door. Mensen worden afgezet door een kennis of door een Shuttle van Tesla, en komen een poos later met hun nieuwe bolide de poort uit rijden. Minstens tientallen, waarschijnlijk honderden stekkerauto’s is Nederland vandaag rijker. Het zal druk worden bij de laadstations.

Kwestie van rekenen

“Alsof je een broodje knakworst haalt, zo druk is het”, zegt Inge Steggerda uit Voorburg. Ze heeft haar rode Model 3 even in een zijstraatje geparkeerd. Even rustig kijken hoe het allemaal werkt. Steggerda is psychologe en gaat veel kilometers maken met haar nieuwe wagen, verwacht ze. De aanschaf van deze auto was ook voor haar een kwestie van rekenen: “Straks gaat de bijtelling naar 8 procent, dat wilde ik voor zijn.”

Dat ze haar auto niet bij een dealer kon halen vindt ze geen enkel probleem: “Ik ben daar niet zo van. Zo’n kleedje erover en dan zo’n verkoper die een uur tegen je aan zit te kletsen. Ik kreeg gewoon een mailtje met instructies, dat was alles.”

Mark van Eijken (39) heeft zijn dochter Sanne (8) en zoon Tom (10) meegenomen. Ze hebben er zin in, al is papa vooraf kritisch: “Er valt weinig te kiezen bij Tesla, er zijn weinig opties en als je niet oppast zit je aan een door Tesla voorgeschreven verzekering vast. Je merkt dat Tesla een machtspositie heeft.” Toch heeft Van Eijken besloten zijn Volkswagen Passat te vervangen: “Ik had het leasecontract net verlengd maar ik rijd zoveel kilometers dat ik op deze manier toch het beste uit ben.”

Buiten de poorten van het terrein is het nog oppassen want de meeste mensen die met hun nieuwe Model 3 vertrekken doen dat als Max Verstappen. De Tesla’s accelereren in iets meer dan 5 seconden van 0 tot 100, dat moet natuurlijk wel even worden uitgeprobeerd.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2019 om 14:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden