Los bericht bekijken
Oud 3 februari 2005, 19:50   #26
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Kristof Miele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Pff, dat de arbeidsomstandigheden verbeterd zijn en dat de mensen normale uren werken is alleen maar te danken aan de strijd van de vakbonden en werknemers. En zeker niet aan het neoliberaal discours dat nu eveneens gevoerd wordt door Vlaamse nationalisten. Ik geloof niet zo in jullie leer van het solidarisme, dat de werknemers maar alles moeten pikken wat hun bazen beslissen.
De bedrijven heb nog nooit zulke winsten geboekt als vandaag, maar de werknemers worden massaal afgedankt. Is dat solidair misschien ?
Zo heeft Ford Limburg waarschijnlijk wel zijn concurrentiepositie verbeterd door bijna 3000 mensen af te danken. Maar de opbrengsten verdwijnen integraal in de zakken van de aandeelhouders.
Het patronaat past overal dezelfde truukjes toe: zelfs in India dreigen ze naar China te vertrekken omdat de loonkosten te hoog zouden liggen. In Hongarije dreigen ze naar Polen te gaan, in Polen naar Rusland, enz...
Wie heeft nu nog niet door dat dat allemaal zever in pakskes is ? Waarom de arbeid niet herverdelen, zodat iedereen zijn steentje kan en mag bijdragen ? De mensen die nu werk hebben gaan ten onder aan stress, terwijl anderen verplicht niets doen.
Ik zou mezelf echt geen solidarist durven noemen. Het solidarisme keurt namelijk zowel het kapitalisme als het individualisme af. Het wil niet zeggen omdat het Verdinaso solidaristisch was en Vlaams en ik ook Vlaams ben, dat ik het solidarisme huldig. Met Verdinaso en andere toestanden heb ik niets te maken.

Nog nooit zoveel winsten geboekt? Kan best zijn, maar er is ook nog nooit zoveel concurrentie geweest. Om te overleven, moet je je nu eenmaal aanpassen. Als je moet kiezen tussen het faillissement of een delokalisatie, is de keuze voor de top snel gemaakt.

Denk je nu echt dat bedrijven gaan vallen voor het huilerige discours over ongelijkheid en herverdeling van arbeid? Zij bieden een dienst aan en wij moeten proberen om hen ervan te overtuigen hier te blijven. Niet omdat wij ook werk nodig hebben, wel omdat we efficiënter en productiever werken (soms toch). Wij hebben wel degelijk veel troeven, alleen moeten we die durven uitspelen en ons niet laten opjagen door verstokte collectivisten, zoals de gasten van de PS.

Wat Ford betreft: Wat heb je het liefst? Dat ze vandaag 3000 man ontslaan en beter functioneren in de toekomst, met een optie om weer meer mensen aan te nemen in de toekomst? Of dat ze verstard vasthouden aan hun totaal aantal personeelsleden en binnen 5 jaar helemaal moeten verhuizen?
Kristof Miele is offline   Met citaat antwoorden