Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice
Wat is u geef is een verklaring waarom mensen " iets " aanbidden, wat ze als Goddelijk zien.
Mijn stellingname verklaart anders wel waarom je dit vindt in ieder tijdperk en overal. Het is eigen aan de mens om invloed te willen hebben inzake wat hij denkt nodig te hebben, wenst, wil verkrijgen, dit vaak te combineren met offers, bedoeld om de kans te vergroten " gehoord" te worden met de daaraan gekoppelde gedachte, dat het offer, ritueel, gebed dus geholpen heeft wanneer je verkrijgt waar je om vroeg.
Dat haalt u niet onderuit, merk ik op, de juistheid van die stellingname. Dat gelovigen zelf dit anders zien, tja..
De hypothese dat iedere vorm van religie bedacht is door mensen en niet andersom lijkt dus meer te onderbouwen dan de omgekeerde visie.
Ik moet de gelovige nog tegenkomen die het bestaan van een God hard kan maken.
|
Religie is zoveel meer dan alleen het mechanisme "ik geef iets opdat er mij iets gegeven wordt". Natuurlijk kan het "do ut des" in alle godsdiensten gevonden worden, maar religie is veel gelaagder dan u denkt. De hang naar beschouwing en verinwending overstijgen dit ruimschoots en kunnen niet verklaard worden vanuit die eenzijdige benadering. Toch is die gratuite houding in alle religies aanwezig. Heel diep en heel breed verbreed.