Blijkbaar ontgaat je de essentie van mijn reactie:
Maar ik zal je nog iets meegeven om over na te denken:
1. Antropologen hebben vastgesteld dat regendansen en dierenoffers niet eenduidig kunnen worden geïnterpreteerd als gedragingen om iets te bekomen. Evengoed kunnen het dankrituelen zijn. Regendansen worden immers vaak opgevoerd als de eerste donkere wolken zich al samenpakken.
2. Dierenoffers zijn vrij typisch voor een stadium in de ontwikkeling van de menselijke cultuur dat gekenmerkt wordt door landbouw en veehoederij. Over de religie van de prehistorische mens, laat staan over de eerste sporen van religie, weten we omzeggens niets. Als we ervan uitgaan dat mensen er ooit toe kwamen de donder te antropomorfiseren, impliceert dat nog niet dat men met die 'god van de donder' ook kon onderhandelen en zo het lot kon bedwingen. Die optie - iets bekomen van de goden - kan perfect in een latere fase van ontwikkeling zijn ontstaan.
3. In het christendom heb je een verscheidenheid aan houdingen ten aanzien van menselijke pogingen om van God iets te bekomen. De idee van een 'voorspraak van heiligen' vind je bijvoorbeeld niet in het protestantisme. Ik verwees ook al naar de calvinistische predestinatieleer, die geen ruimte laat voor welke onderhandeling met God ook. In het verleden werd de volksdevotie in Lourdes door de Kerk met enige argwaan benaderd. Het baadde te veel in een sfeer van bijgeloof en "magische" praktijken.
4. En daar wringt het schoentje bij jou. Wat je beschrijft is eerder eigen aan magie dan aan religie in het algemeen. Als je dan toch in functionalisme wil vervallen - velen zijn je voorgegaan - is het vrij inconsequent om één functie uit het gehele spectrum te isoleren en dat dan te promoveren tot dé oorsprongsverklaring van religie.
5. Maar de essentie blijft natuurlijk je kapitale denkfout, waarbij je ervan uitgaat dat 'functie' 'oorsprong' openbaart. Als hypothese, tot daaraan toe, maar niet als "juiste stellingname". Daarvoor ontbreekt het ons aan kennis over de prehistorische mens. We zijn als het marsmannetje dat geen kennis heeft van onze geschiedenis en dan maar op basis van wat hij vandaag waarneemt veronderstelt dat Kerstmis is uitgevonden om één in het oog springende, geïsoleerde functie te vervullen: het verrichten van miljoenen koop- en verkoophandelingen. Niet helemaal correct, lijkt me.
Ik beweer ook nergens dat religie iets anders is dan een verschijnsel van de menselijke cultuur. Je gooit weer eens alles door elkaar, met alle verkeerde veronderstellingen en conclusies van dien.