Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Ik heb gesteld dat deze twee historici dit vermeldden. Vervolgens vond ik het aannemelijk dat , als Willem die bijnaam kreeg, dat hij die al kreeg tijdens zijn leven. En dat vind ik nog altijd. En tevens vind ik nog steeds dat we nog altijd niet echt weten hoe de historische vork dienaangaande in de steel zit.
|
Toch wel.
Ondertussen heb ik het desbetreffend hoofdstuk uit Fruins studie gelezen en het is onmiskenbaar: die bijnaam duikt niet op tijdens het leven van Willem van Oranje. In de geschriften van Willems tijdgenoten is er geen spoor van te bekennen. In geen enkel pamflet duikt de bijnaam op. Er zijn nochtans genoeg pamfletten van katholieke zijde tot ons gekomen. Als u aanhaalt dat de bijnaam in die tijd een bijzonder negatieve bijklank had, dan moet die naam wel opduiken in de geschriften van Willems vijanden. Wel, er is geen bron te vinden. Ook trouwens niet in Granvelles brieven, iets wat toch wel heel tekenend is daar er heel veel persoonlijk materiaal van die kardinaal de tand des tijds heeft overleefd.
Als u trouwens naar uw eigen zeggen deze informatie al eerder wist, is het bijzonder vreemd dat u heel eenzijdig verwijst naar Brouwer en Wouters.
Ondertussen heb ik de achtergrond van beide heren eens nagekeken. Marthijn Wouters blijkt alvast geen historicus te zijn. Hij heeft immers zijn studie vroegtijdig onderbroken om een heel andere weg op te gaan. Aron Brouwers volgde een opleiding geschiedenis toen het boek werd geschreven, maar er valt sedertdien niets meer te ontdekken van de man. Ook Brouwers kan men moeilijk neerzetten als een historicus. Hoogstens als student aan een universitaire opleiding.