Daar ligt hem het schoentje gewrongen.
Hetgeen dat jongere migranten spreken als ze denken dat Nederlands is, is om te huilen.
Een goede vriendin werkt op het CLB in Antwerpen en die kan daar van meespreken. Vorig weekend hebben wij er nog over gesproken. Ook Marokkaanse mensen die daar werken vinden dat een angstwekkende situatie.
Maar wat wil je. Ieder jaar opnieuw komen er hele ladingen nieuwe vreemdelingen naar Antwerpen in het kader van (uit)huwelijken en die mensen spreken alleen Arabisch of Berbers of Turks. Dus thuis spreken vader en moeder alleen een vreemde taal en dus als de kindjes 3 of 4 jaar oud zijn of als ze naar de lagere school gaan dan spreken ze amper een paar woordjes Nederlands. En dat zijn dan kinderen die hier geboren en getogen zijn. Is dit de schuld van de Vlamingen ? Is dit de schuld van de racistische Vlamingen ? Is dit de schuld van het VB ? Neen dus. Het zijn de ouders die hier een loodzware en verpletterende verantwoording dragen.
Het is natuurlijk gemakkelijk de autochtoon met de vinger te wijzen als de racist die niets van vreemdelingen moet weten. Dat is gemakkelijker dan zichzelf eens in vraag te stellen en te denken : zouden we niet beter onze kinderen ook thuis in het Nederlans opvoeden ?
Ook het vooruitsteken of inderdaad bevoordelen van migrantenkinderen in het onderwijs is angstwekkend en zielig te noemen. Als kind Peeters een dictee moet schrijven dan wordt voor iedere fout 1 punt afgetrokken. Als kind Mohamed of Ali een dictee moet schrijven dan trekt men voor alle 10 fouten 1 punt af. En dit onder het mom van : ja we mogen die kinderen niet benadelen enzovoortenzoverder. Nochtans is dit eigenlijk gewoon een vorm van pure discriminatie.
Men zegt dan als die kinderen op het einde van de humaniora bvb 80 % halen : vooruit naar de universiteit. En dus gaat Peeters met zijn 80 % naar de univ en Ali of Mohamed met zijn 80 % ook naar de univ. Denkend dat de wereld aan zijn voeten zal liggen. Maar he plotsklaps blijkt dat men aan die univ geen voorkeursbehandeling krijgt en dat hij gebuisd wordt omdat hij totaal geen zinnig en foutloos Nederlands kan schrijven of spreken. En dan wijst men de prof al vlug aan als een racist of zo, terwijl die prof gewoon voor iedere student de lat even hoog legt.
Weeral zal men de fout bij een ander zoeken in plaats van ze bij zichzelf te zoeken.
Ik hoor al meer dan 10 jaar dat het probleem zichzelf zal oplossen... helaas de cijfers wijzen in de andere richting...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.
PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
|