Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2005, 13:57   #19
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basil
Ik ken er van de Commissie, Euratom, Eurocontrol en enkele andere agentschappen. Of ik 'goed vertrouwd' ben met hun statuut? Ik ga verder op wat zij of hun ega's vertellen. Een vriend bankier laat me ook wel iets weten over zijn 'euro'-klanten.
Zouden al deze mensen liegen?
Een werkneemster bij Eurocontrol in Brussel noemde haar statuut tov dat van haar man (TEW) "in feite een echte schande".
Misschien ben jij zó goed vertrouwd met het statuut omdat je één van hen bent....
Neen, ik ben niet "één" van hen... Maar een groot deel van m'n vriendenkring en enkele familieleden werken bij de Commissie... Vandaar dus. Die "schande" wat het statuut betreft valt volledig op de Belgische Staat, mijn beste... Als je wil vergelijken, doe dat dan op bruto-basis i.p.v. je een maagzweer te ergeren aan nettobedragen, want da's inderdaad om de ogen uit te steken.

Van de vergoedingen bij Eurocontrol heb ik ook al veel gehoord en die zouden trouwens nog stukken "interessanter" zijn dan bij de Commissie... Maar daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Ik baseer me niet op geruchten...

Citaat:
Dat is geen excuus om de rest van de bevolking wél aan fiscale plundering te onderwerpen.
Men zou op zijn minst de belgische onderdanen die in Belgie verblijven én voor één of andere supranationale werken, aan de geldende sociale en fiscale laten voldoen. Zij gebruiken evengoed als wij de infrastructuur en diensten die het land,gewest of gemeente aanbieden.
Jij vind het doodnormaal dat een parkeerwachter bij 'europa' of de Nato evenveel verdient als een ingenieur of huisarts?
Uiteraard geen excuus... ga het eens uitleggen aan onze regering he.

Ga jij Belgische euro-ambtenaren discrimineren tegenover hun "buitenlandse" collega's? Waarom? Omdat het "Belgen" zijn? Leuke attitude is dat. Zit de afgunst er zo diep in? Ook wat jaloezie betreft "eigen volk eerst" zeker?

Trouwens, die parkeerwachters zijn quasi allemaal vervangen door externe contractuelen (type Group 4 etc...) De Commissie besteedt dat allemaal uit tegenwoordig.

Citaat:
Uit de mond van een nederlander die bij Euratom (trouwens volslagen nutteloos agentschap) werkt, vernomen. Misschien is het ook een leugenaar?

Waarom kan mijn ene buurman 20% korting op zijn wagen krijgen en mijn andere buurman niet?
Geef mij eens een logische verklaring.
Bij de Commissie GEEN VRIJSTELLING VAN BTW. Nooit geweest in België.
Euroatom ken ik niet qua statuut...

Voor kortingen op auto's moet je dan gaan klagen bij de constructeurs he. Is geen privilege voor Europese ambtenaren hoor... ook voor multinationals worden vaak deals afgesloten.

Maar ik zal je nog een schrijnender discriminatie oplepelen: wat gebeurt er met werknemers van een groot bedrijf dat failliet gaat? En wat met werknemers van een KMO? Verschillende behandeling voor hetzelfde leed toch?

Citaat:
Graag.
Blijkbaar moet je nog wat meer vertrouwd raken met de achterpoortjes van het statuut...
Een Spaans koppel, waarvan de vrouw bij de Commissie werkte, de man halftijds in het onderwijs, heeft jarenlang een sociale woning betrokken in de buurt van Leuven terwijl ze twee huizen verhuurden aan de Spaanse kust. De man vertelde me eens dat zij, volgens het fiscale aanslagbiljet, in feite met een leefloon moesten rondkomen en ze hadden dus recht op oa. sociaal tarief van Belgacom.

Voor het huwelijksquotient moet ik je verwijzen naar een onlangs geveld arrest waardoor een koppel waarvan één partner bij 'Europa' werkt (en dus officieel niets verdient) een deel van het inkomen van de andere partner toegewezen krijgt en zodoende leidt dit tot een extra belastingsvermindering voor dit gezin.
Tiens, ik dacht dat Belgacom die sociale tarieven eens ging herbekijken?

En wat dat huwelijksquotient betreft... ik zou heel graag de referentie hebben van dat recent gevelde arrest. Ik twijfel niet aan je uitspraak, maar het zou me zeer interesseren om de redenering van het gerecht daar te bestuderen. Want de fiscus heeft tot nogtoe altijd geweigerd om dit quotient toe te staan (en terecht overigens).

Citaat:
Het is opmerkelijk hoe de agentschappen de laatste tijd geen cijfers meer geven ivm salarissen en taksen, waar vroeger in geuren en kleuren met torenhoge bedragen werd gejongleerd.
'Objectief bekeken','niet eens zo denderend veel hoger'?
Ik weet niet welke maatstaven jij hanteert, maar ik meen te mogen denken dat een netto beginwedde van 7000 euro per maand voor een belgische licenciaat wél denderend is. Zonder verhuis naar Brussel.

Die 2000 Poolse ambtenaren zullen wel wat graag 'speciaal naar Brussel verhuizen': inkomen x 10, gratis wonen, onderwijs etc.
Netto beginwedde van 7.000 € Bij de Commissie? Absolute nonsens! Volslagen uit de lucht gegrepen... De weddeschalen zijn zelfs publiek bekend. Het volstaat om de Journal Officiel af en toe eens te lezen. Als het je interesseert, kan ik die dit weekend wel eens opsnorren. Maar 7.000 €... daar moet je wel al een respectabel aantal jaren dienst voor hebben én behoorlijk hoog in de hiërarchie zitten. Neem de helft van dat bedrag voor een beginnend "A" -ambtenaar (licentiaat) en je zit al dichter in de buurt. (opnieuw, zonder 13de maand, zonder vakantiegeld...) En voor dat bedrag stappen Duitsers inderdaad niet meet op de trein richting Brussels met alles wat dat met zich meebrengt. (extra kosten, werkloze echtgeno(o)t(e), ...)

Waar haal jij trouwens dat "gratis" wonen vandaan? De mensen die ik ken wonen in de Europese wijk en betalen een huur van bijna 2x het bedrag dat ik in het Gentse afbetaal aan m'n eigen huis.

Ik heb de indruk dat al die verhalen met elke nieuwe versie een stukje verder aangedikt worden.