Los bericht bekijken
Oud 7 januari 2020, 10:28   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.459
Standaard

Op het autosalon van Brussel "smijten" de banken traditioneel met spotgoedkope leningen bij milieuvriendelijke wagens, ben benieuwd hoe laag ze dit jaar gaan. Bij een conventionele wagen is de jpk ~0,5% duurder.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200106_...op-nieuwe-auto

Met de start van het komende autosalon pakken de banken traditiegetrouw uit met interessante voorwaarden. Kopers van een ecologische auto worden extra in de watten gelegd.

Aanstaande vrijdag gaat op de Heizel in Brussel het jaarlijkse autosalon van start voor het grote publiek. Naast de autoconstructeurs, die traditiegetrouw uitpakken met koopjes, verleiden ook de banken hun klanten met interessante voorwaarden. Terwijl de automerken een aanzienlijk deel van hun jaaromzet realiseren tijdens het autosalon, zien ook de banken de verkoop van autofinancieringen stijgen. KBC bijvoorbeeld noteerde in januari en februari van 2019 een stijging van 70 procent van het aantal autofinancieringen.

De financiële instellingen belonen daarbij vooral de kopers van een ecologische wagen. Zo hanteert Argenta een jaarlijks kostenpercentage van 0,75 procent bij de aanschaf van een nieuwe of jonge elektrische of hybride auto of van een auto die rijdt op CNG of LPG. Wie 15.000 euro terugbetaalt over een termijn van 36 maanden betaalt dan maandelijks 421,48 euro. Over de hele rit wordt 173,28 euro aan intresten betaald. “We vinden het belangrijk om duurzame investeringen bij onze klanten aan te moedigen en om deze manier de duurzame en ecologische markt te ondersteunen”, aldus een woordvoerder. Ter vergelijking: Argenta plakt op een conventionele nieuwe auto een JKP van 1,10 procent.

Grootbanken

Ook de grootbanken pakken uit met interessante voorwaarden bij de aanschaf van een milieuvriendelijke wagen, zo leren we op de website spaargids.be. Wie met de hulp van KBC een elektrische of CNG-auto of fiets aanschaft, doet dat aan een rentevoet van 0,80 procent. Ook bij BNP Paribas Fortis wordt een jaarlijks kostenpercentage van 0,80 procent gehanteerd, terwijl dat bij Belfius 0,99 procent bedraagt.

Wie zich dezer dagen een nieuwe auto aanschaft, kan ook bij zijn autoverzekering goede zaken doen. KBC biedt onder bepaalde voorwaarden een korting van 10 procent aan bij het afsluiten van een omnium autoverzekering.

Ook wie een gewone auto koopt, benzine of diesel, krijgt dezer dagen en interessant tarief, maar het tarief ligt hoe dan ook hoger dan dat voor een ecologische auto. Enkele dagen voor de start van het autosalon wordt het meest concurrentiële aanbod gedaan door BNP Paribas Fortis, maar het is niet onwaarschijnlijk dat andere banken daar nog onder gaan.

BNP Paribas Fortis hanteert voor een conventionele auto een jaarlijks kostenpercentage van 0,90 procent. Een geleend bedrag van 15.000 euro levert dan een maandelijkse aflossing op van 422,44 euro en een totale intrest van 207,84 euro. KBC biedt vandaag een lening aan een rentevoet van 0,99 procent. Voor de volledigheid: de financiering van een tweedehands voertuig is doorgaans duurder dan de financiering van een nieuwe wagen.

De voorbije twee jaar was Beobank de kampioen van de goedkoopste autofinanciering. Beobank pakte twee jaar op rij uit met een financiering aan 0,65 procent.
Ik schat dat er zo een twintigtal pure EV op het autosalon staan, ook de ID.3 en nog een paar nieuwe modellen.

Brussel maakt eindelijk werk van meer openbare en particuliere laadpalen, dit via een Nederlandse concessiehouder PitPoint, blijkbaar een grote speler:
Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190212_04171189
10.02.2019

De eerste vier elektrische laadpalen van het Brusselse elektrische laadpalennetwerk ‘Charge.Brussels’ zijn dinsdag in Evere officieel ingehuldigd. De laadpalen voorzien 100 procent groene energie.

De concessie voor de plaatsing en uitbating van de laadpalen tot in 2028 werd toegewezen aan de Nederlandse operator PitPoint.

De laadpalen maken deel uit van een Brussels netwerk dat op korte termijn en in drie luiken moet uitgerold worden in het gewest. Een eerste luik focust op de installatie van een basisnetwerk van een honderdtal laadpalen, of één laadpaal per vierkante kilometer, in 2019 en 2020. Die zullen geplaatst worden in samenspraak met de gemeenten.

Een installatie op vraag van de burger wordt eveneens mogelijk en is bedoeld voor personen, autodeelbedrijven of taxidiensten die over elektrische wagens beschikken, maar niet de mogelijkheid hebben om op te laden op eigen terrein of geen publiek laadpunt ter beschikking hebben in een omtrek van 250 meter. Tenslotte is er de installatie van extra laadpunten op drukbezochte plaatsen waar de capaciteit te laag ligt.

‘Na de invoering van de Lage Emissiezone, de aankoop van de eerste elektrische MIVB-bussen en de komende elektrificatie van de deelfietsen Villo! tonen we hiermee dat Brussel effectief de ambitie toont om een moderne en duurzame stad te zijn op het vlak van mobiliteit’, zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).
https://www.charge.brussels/ (eigen laadpaal aanvragen)

https://www.pitpointcleanfuels.com/be/

naast EV ook CNG LNG H2...

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2020 om 10:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden