Iver venten die hun wijvekes aftoeken moeten we mensen die een andere religie dan de
meerderheidsreligie in dit klein stukje van de aarde aanhangen geen lessen leren dacht ik zo. Ik heb nog niet zo lang geleden fotokes gezien van zo'n ongelukkige uit een "eigen volk"-huwelijk. Bijgevolg denk ik dat we de maatschappelijke problemen niet
moeten trachten op te lossen door er een etnisch/religieuze/culturele dimensie aan te geven. Of de immigranten uit Litauen, Bulgarije, Kirgizië of Egypte komen - in de huiselijke kring zal altijd de taal van het land van herkomst gesproken worden & de 2de generatie zal steeds beter de gastlandtaal hier dus vlaams-nederlands gesproken worden. Ook de vrouwenemancipatie en de gearrangeerde huwelijken is een probleem
van aanpassen, waarmee wij zonder het nodige respect voor de "andere" te verliezen
en zaken die wij misdadig vinden zeker niet te dulden, de maatschappelijke evolutie in de gewenste richting kunnen sturen.
Ik ben niet zo "politiek correct" dat ik denk dat de samenleving voor 100 % maakbaar is.
Maar ik ben niet extreem-rechts genoeg om te denken dat we de wereld stil kunnen zetten of naar het verleden kunnen terugkeren.
Anderzijds juich ik het toe dat men de problemen wil benoemen in een sfeer van oprechte uitwisseling van ideeën. Ongelukkig genoeg zijn er nog altijd "plezanterikken" die met de gebruikelijke gemeenplaatsen afkomen, en ik heb besloten op dat moment af te haken om de diskussie desgevallend elders met ernstigen voort te zetten.
(Mensen die het hebben over allogtonen die vloms nog fransch kennen moeten zelf eerst eens naar een school gaan- tenzij een sarkastische bedoeling aan de basis
van dergelijke vouten ligt).