Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2005, 19:13   #27
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Dialecten : de 2 bewegingen bestaan. Immers het teloorgaan van dialecten/streektalen is een verarming van de cultuur. "The Detroit Gazette"
een vlaamse krant in de USA bestaat tot nader order nog steeds : volgens de hier gevoerde redeneringen zou die al lang moeten verdwenen zijn - dat het tegendeel waar is, verheŭgt mij. Evenzo de cultuur van de "Assyrische Christenen" - mogelijk gaat die in wat tegenwoordig Irak heet helemaal verloren. We kunnen slechts hopen dat er iets van bewaard kan blijven dank zij ons lankmoedig asielbeleid.

Integratie betekent niet dat men zijn eigen cultuur etc.. om zeep helpt om kompleet
in een soort eenheidsworst te wringen : zoals we West-Vlaming, Limburger, Drentse
kruidenkoek willen blijven - mogen mensen van de 6de generatie die uit Turkije
komen nog steeds wat Turks kunnen spreken en hun culturele erfgoed koesteren-
iedereen heeft recht op een eigen identiteit. Maar bepaalde waarden inherent aan
onze eŭropese beschaving, waaronder precies de religeŭze verdraagzaamheid en het gelijkheidsprincipe tussen man en vrouw (gelijkwaardigheidsprincipe) moeten verdedigd en in ere gehouden worden..

Omgekeerd als de katholieke missionarissen het ware geloof zijn gaan verkondigen
bij de Eskimo's (sorry Inuit) en de diverse volkeren van Afrika en Zuid Amerika
zijn er ook elementen van de plaatselijke cultuur in de katholieke geloofspraktijken
binnengeslopen & tegelijkertijd zijn er katholieke elementen in de plaatselijke
religieŭze culturen en gewoonten overgegaan.

We mogen er zeker van zijn dat hetzelfde steeds weer, steeds overal aan de gang is
dus ook in Ekeren en Dendermonde...

Overigens toen mijn oudste zo'n 12 jaar geleden afstudeerde aan de Paardenmarkt,
waren er verschillende jongeren van Turkse en Marokkaanse origine die hun
diploma Technisch Ingenieŭr behaalden in de specialiteiten Informatica en
Bouwkunde (mogelijk waren dat leden van de happy few, maar toch laat ons de hoop niet opgeven).