Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice
Hoe kunt u iemand die homoseksualiteit verwerpelijk vindt en daar rituelen aan verbiedt omdat homoseksualiteit gelijk wordt gesteld aan de duivel, om gelijk voet zetten met iemand die daar geen negatieve connotatie aan verbindt maar gewoon die diversiteit accepteert?
|
Het gaat hier niet over mijn persoonlijk standpunt. Wel over de houding die een rechtsorgaan moet aannemen ten aanzien van de verscheidenheid aan standpunten in de samenleving. Die houding is duidelijk: mensen hebben het volste recht om homoseksualiteit verwerpelijk te vinden en zelfs om een beroep te doen op een exorcist, binnen welbepaalde wettelijke grenzen natuurlijk. Die mening diskwalificeert niemand
a priori om in een volksjury te zetelen.
Citaat:
Dat standpunt over homoseksualiteit als diversiteit is immers gelijk aan wat de wet er over zegt, dus nee u heeft geen gelijk en ik ga niet akkoord.
|
De wet verbiedt discriminatie op basis van seksuele voorkeur. Ze verbiedt niet dat iemand homoseksualiteit verwerpelijk vindt. Mensen hebben trouwens het volste recht om het niet eens te zijn met de wet. Ze moeten haar wel naleven, maar daar houdt het dan ook op.
Citaat:
Omdat uw voorbeeld van iets verwerpelijk vinden en de handeling die met die mening verbonden werd, stigmatiseert, uitsluit en dus schade toebrengt.
|
Er worden hier op dit forum aan de lopende band meningen geuit die als stigmatiserend kunnen worden opgevat, ook door jou (bijv. ten aanzien van gelovigen). Dat is op zich duidelijk niet voldoende. Een mening leidt bovendien niet
linea recta naar een concrete handeling, laat staan een strafbare.
Wat handelingen betreft lijkt me een onderscheid nodig tussen wat iemand op eigen initiatief onderneemt en wat onder dwang gebeurt. De grootste moeilijkheid daar ligt bij de positie van minderjarigen. Ik acht een beschermend optreden vanwege de overheid daar wel degelijk noodzakelijk.