Los bericht bekijken
Oud 12 januari 2020, 19:12   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Benzine wordt steeds meer gemengd met ethanol.
Dat is vrij slecht voor onderdelen en afsluitingen.
Enkel voor bepaalde zeldene benzinewagens, daar zijn lijsten van. Voor rubber dichtingen, enkel bij E10. (dus 10% ethanol)
https://www.e10-kraftstoff.de/welche...ragen-e10.html

Citaat:
Hoewel dit goed is voor de binnenlandse boer en het milieu, kan Ethanol ernstige problemen veroorzaken voor uw motor en het brandstofsysteem. Over het algemeen zijn voertuigen gebouwd na 1996 ontworpen met biobrandstoffen in het achterhoofd, maar oudere auto's en motoren met carburateurs zullen extra hulp nodig hebben.
De lijst : https://www.dat.de/fileadmin/de/down...eglichkeit.pdf

best euro 98 tanken dan, doe ik sowieso zoveel mogelijk (31 jaar wordt mijn wagen)

Bij Diesel wordt 7% bio toegevoegd daar kunnen dieselinjectoren van verstoppen zeker bij oudere diesels die daar niet op voorzien zijn.
Dat moet je best zo een reinigingsspul in je tank kippen (kost €10 voor een klein busje)

Citaat:
https://www.amt.nl/techniek/artikel/...638.1578853485

Pas op met Biodiesel! (2006-6)

Biodiesel als motorbrandstof moet voldoen aan de EN 14214-norm. Minerale motorbrandstoffen voor dieselmotoren dienen te voldoen aan de EN 590-norm. Mengsels van beiden worden aangeduid met B5, 20 of 100, de getallen slaan op het percentage Biodiesel. Als de automobiel- of truckfabrikant het gebruik van zo’n brandstof toestaat, is dat vermeld in het instructieboekje en/of bij de tankdop.

De fabrikanten van inspuitsystemen (Delphi, Stanadyne Siemens VDO, Denso en Bosch) zijn verenigd in de Joint Fuel Injection Equipment Manufacturers groep. Er zijn van die kant duidelijke waarschuwingen geuit tegen het gebruik van PPO’s en FAME’s. Als de inspuitapparatuur is aangepast en de autofabrikant geen bezwaar heeft, is een beperkt gebruik van FAME ofwel Biodiesel volgens de genoemde norm toegestaan. De autofabrikanten die behoren tot de Alliance of Automobile Manufacturers zijn eveneens heel bezorgd over de invoering van plantaardige brandstoffen, vooral als ze puur dus niet bewerkt zijn.

Lekkage en oxidatie

Wat kan er technisch misgaan bij het gebruik van Biodiesel in voertuigen die daarvoor geen vrijgave hebben? Alle afdichtingen in het brandstofsysteem kunnen in meer of mindere mate gaan lekken. Biodiesel veroudert veel sneller dan minerale dieselolie, al na twee maanden bereikt de veroudering het punt dat er zuren en methanol vrijkomen. Daardoor zal er oxidatie in het systeem ontstaan, herkenbaar aan een bruine aanslag op alle metaaldelen.

Biodiesel trekt water aan hetgeen de roest- en corrosievorming versterkt. Bij toepassing van meer dan 5% Biodiesel in minerale dieselolie neemt de kans op polymerisatie toe. Dat wil zeggen: er vormen zich lange molecuulketens die lakvorming veroorzaken, vooral op warme plaatsen zoals verstuivernaalden. Door glycerine-afzettingen vervuilt het inspuitsysteem nog meer, zelfs in de verbrandingskamer ontstaan ongewenste afzettingen.

Hoewel er na één keer tanken van Biodiesel niet meteen een probleem hoeft te ontstaan, kan een probleem op de langere termijn niet worden uitgesloten als de autofabrikant gebruik van Biodiesel niet toestaat. Het geschikt maken van het complete brandstofsysteem van tankdop tot en met de verstuivers is een kostbare zaak. Milieutechnisch is Biodiesel niet nodig om aan de gestelde milieueisen te voldoen. Dat in Duitsland Biodiesel goedkoper is door belastingtechnische maatregelen wil nog niet zeggen dat alle technische problemen zijn opgelost. De fabrikanten van kachels voor huisverwarming en autoverwarmingen staan het gebruik van Biodiesel niet toe, dat wijst dus eveneens op bepaalde ernstige bezwaren. Het is evenmin duidelijk hoe het roetfilter reageert op het gebruik van Biodiesel. Vandaar het ontbreken van goedkeuringen voor het gebruik ervan.

Bijmengen

Wat we wel zien, is dat er een Europese verplichting van kracht wordt om een bepaald percentage Biodiesel op te nemen in de minerale dieselolie. Deze brandstof blijft voldoen aan de EN 590-norm en is dus bruikbaar voor alle dieselmotoren. Op dit moment voegen tal van brandstofleveranciers al ongeveer 5% Biodiesel toe. Of het echter zover komt dat de auto- en truckfabrikanten verplicht zullen worden hun motoren op 100% Biodiesel te laten draaien, is maar de vraag. De autofabrikanten en brandstofleveranciers zien meer in synthetische brandstoffen hetzij op basis van aardgas (GTL) of bioafval (BTL).

(Met dank aan BMW, BP en Diesel Büchli).

Eerste publicatie door Redactie AMT op 1 jun 2006
En bij diesel zijn dat heel dikke kosten als er stukken zijn.


Citaat:
Benzinepompen durven het al begeven na nog geen 30000km en ook injectoren en kleppen.
Onzin. Ethanol is vluchtig genoeg en verstopt niets. Maar als je wagens lang laat staan - zonder te rijden - zeker niet met E10 doen: https://www.frost-auto.nl/onderwerpe...l-in-brandstof

Citaat:
Bovendien verminderen de prestaties zodat je rijkelijk moet rijden.
Ook de computer geraakt in de war.
Laat me raden Je zit op een hoop oude sjoemeldiesels en je krijgt ze aan de straatstenen niet meer kwijt?

Citaat:
Enfin kwestie dat men het weet alvorens je ergens uw krabbel zet.
Zeker als men zich een sjoemeldiesel laat aandraaien, nietwaar Ddt?

Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2020 om 19:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden