Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2020, 12:35   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.578
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je liegt jezelf wat voor? Hoe kom jij aan 1,9 liter verbruiksverschil?
Onderhoud diesel zal duurder zijn, je moet sowieso ook de adblue rekenen.

ff checken want die JVB klopt ook niet als ik twee vergelijkbare Fiestas neem waar de dieselversie 660€ in aankoop duurder is.

BIV diesel is 468,09 € duurder.
JVB diesel is 154,55 € duurder. (elk jaar)

Tesamen 1.282,64 € vanbeginafaan duurder, of om in te halen, en je hebt nog geen meter gereden. (JVB-verschil is 154,55 € elk jaar)

Officieel verbruiksverschil is 0,5 liter meer per 100 km voor de benzine.
Bij 20.000 km per jaar is dat:
Benzine: 4,1*200*1,34 € = 1098,8 €
Diesel : 3,6*200*1,41 € = 1015,2 €
Amper verschil 83,6 € per jaar! in het nadeel van benzine.
Daar haal je het JVB-verschil van 154,55 € nooit mee in, je legt er elk jaar bij...
De benzine kan al 4,4 liter/100 km eco-gereden verbruiken en dan compenseert de JVB dat al. De benzine heeft wel al 1282,64 € "uitgespaard". Daar kan die al vele jaren nog veel meer verbruiken, en onderhoud benzine is ook wat goedkoper in de regel.

Via autogids.
Via tools belastingen Vlaanderen of Febiac voor de jaarlijkse VB en BIV:



https://www.autogids.be/model-type-j...020/prijs.html

https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie
https://www.febiac.be/public/calcula...s.aspx?lang=NL

beste brandstofprijzen: https://carbu.com/belgie/bestPrice/Belgie/BE/0

Spritmonitor.de benzine 1.0 ecoboost 80-86 PK slechts 3 geregistreerd, BJ 2016-2020.


Neem ik ook de 101 PK ecoboost-versie erbij, BJ 2016-2020 gemiddeld verbruik 6,09 liter/100 km, van 66 wagens:
https://www.spritmonitor.de/de/ueber...st&powerunit=2


Bij diesel geef ik minder PKs in van 80 tot 95 PK, idem ook BJ 2016-2020:
daar staan wel 86 PK tot 95 PK versies in, aantal 49 gemiddeld verbruik 4,86 liter:
https://www.spritmonitor.de/de/ueber...=1&powerunit=2


Eigenlijk is het verbruiksverschil "in de praktijk" dan maar ~1 liter afgerond voor de gemakkelijkheid.
(5,8l benzine - 4,86l diesel = 0,94 liter)


Bij 20.000 km per jaar is dat dan ff afgerond:
Benzine: 5,9*200*1,34 € = 1581,2 €
Diesel : 4,9*200*1,41 € = 1381,8 €
Amper verschil 199,40 € per jaar! in het nadeel van benzine. (€ 183,88 bij de niet afgeronde cijfers)
Maar het nadeel JVB-verschil is 154,55 € per jaar.
Rest 44,85 €/jaar verbruik-JVB nadeel voor de benzine.

De diesel is wel 1282,64 € duurder incl BIV+1ejaar verkeerstaks:
1282,64 gedeeld door 44,85 is bijna 29 jaren vooraleer de diesel dat goedgemaakt heeft enkel aan huidige brandstofprijsverschil en dus verbruikskost zonder onderhoud of whatever.

QED. (we mogen er toch niet aan twijfelen dat de VAB betrouwbaar is, ze rijden tenslotte de geteste wagens zelf)

Het officiële verbruik verschil kan me nu eens geen kloten schelen.
Ik heb het over gemeten verschil, beide Fiesta's hebben meer dan 10.000 km op de teller staan.

Iedere tankbeurt wordt genoteerd, eender waar wij tanken, wij moeten steeds de nummerplaat ingeven en de km stand.

Ergo: de Dieselversie begint minder te verbruiken en de benzineversie meer.

Het is niet zo dat die Fiesta's door dezelfde personen gebruikt worden , vandaag rijdt de ene er mee, morgen de andere.

Ik heb dus een goed beeld i.v.m. die 1,9 liter verschil bij effectief verbruik.

Eventueel vraag ik morgen de cijfers opnieuw op, ik wil dat zelfs doen bij de oudere versies die we in bedrijf hebben.


Wij gaan in het bedrijf alvast geen benzine versies meer aankopen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden