Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox
Een degelijke CEO voor een bedrijf van die omvang vinden voor 290K is gewoon compleet van de pot gerukt. Dan krijg je geen 2e rangsfiguren maar 10e rangsfiguren.
Ik pretendeer niet dat ik een 2e of zelfs 3e rangsfiguur ben om dergelijk bedrijf te leiden, maar voor 290K moeten ze het zelfs niet aan mij komen vragen. Dat is een bedrag dat goeie C-levels kunnen factureren tegen hun 50ste in een uit de kluiten gewassen kmo.
|
Dat is een bullshit mening. U doet het niet omdat u de mogelijkheid krijgt om ergens anders meer te verdienen, dus u "denkt" dat het te weinig is.
Indien we de optie voor zulke degoutante bedragen gewoon afsluiten, ga je met pakweg 5 tot 10 keer het gemiddelde jaarsalaris van een arbeider (300k) meer als voldoende hebben om royaal te leven.
In de jaren 50, 60 en 70 was de loonspanning tussen CEO en arbeider veel en veel kleiner. Deze is afgelopen decennium enorm gestegen, veel meer dan de beurswaarde van deze bedrijven. Wat dus wilt zeggen dat ze veel sterker is gestegen dan de meerwaarde die de CEO brengt voor zijn aandeelhouders.
Het is louter en alleen een graaicultuur. Simpelweg Europees-wijd belastingschalen van pakweg 90 % boven de 1 miljoen euro invoeren is een goed begin.
PS: In de gouden jaren van de VS was dit het geval.