Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2020, 20:29   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Nee, Hoekstra's cijfers gaan over de Duitse energiemix en die daalt a rato 7-8 g/jaar (cijfers EEA) - want hij vergelijkt met Bucher en die baseerde zich ook op de Duitse CO2-intensiteit.

En dat die Hoekstra eens een deftig academisch paper schrijft, en niet een non peer-reviewed comment letter in een paid-for open acces journal, dat kan iedereen.

Kijk, hij baseert zich op papers... fijn, maar als die papers steevast een bereik of interval geven voor bepaalde parameters, dan moet men niet selectief alle best-case waarden voor die parameters gaan combineren in één case analyse. Een wetenschapper die naam waardig had hier al lang een gevoeligheidsanalyse (genre Monte Carlo simulatie) op uitgevoerd.
Mijn punt is dat die oude EV studies gewoon al ver achterhaald zijn.

Er is een verbruiksevolutie bij EV van gemiddeld 25% minder tussen 2012-2019. EPA.

Zijn ICE ook 25 % zuiniger geworden in de praktijk? noppes. Nu dat men de sjoemelcijfers NEDC eens beter gaat doorlichten gaan ze 20% meer verbruiken, want WLTP -ook labo- maar al wat strenger en minder gesjoemel, helaas nog altijd ver van EPA.

Alle ICE-EV studies met verbruikswaardes baserend op NEDC mogen al in de vuilbak, wie weet blijft er geen enkele over. Behalve Van Mierlo et al denk ik?

En dat zeggen wetenschappers ook, ze vinden het totaal onbegrijpelijk dat de WLTP-waarde niet genomen wordt.

Citaat:
https://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=713

SEPTEMBER 2018
Vanaf september 2018 worden alle nieuwe auto’s, ook modellen die al langer gecommercialiseerd werden, getest volgens de WLTP.

DAARNA
Nog later wordt de WLTP-test in het laboratorium aangevuld met een testcyclus op de openbare weg.

Zo willen de Europese controle-instanties zich verzekeren van het feit dat nieuwe auto’s niet enkel op de testbank maar ook in het werkelijke verkeer aan de emissienormen, in casu de Euro-6 norm, voldoen.

Testverbruik = reëel verbruik?

De nieuwe WLTP-test is een stuk pittiger dan de oude cyclus, met hogere snelheden en snellere acceleraties. Als je eenzelfde auto aan de oude en de nieuwe testmethode onderwerpt, dan krijg je 2 duidelijk verschillende meetresultaten.

Hoever de resultaten uit elkaar liggen, hangt af van auto tot auto. Maar algemeen wordt gesteld dat WLTP door de band zowat 20% hogere verbruikscijfers en CO2-waarden laat optekenen dan NEDC.

Betekent dit dat WLTP precies aangeeft hoeveel je met je auto gaat verbruiken? Neen, daarvoor zijn factoren als rijstijl, verkeersomstandigheden (verkeersdrukte, aantal stops etc.) en omgevingsfactoren (temperatuur, wind, geografie) te bepalend. De rechtervoet van de chauffeur blijft met andere woorden een allesbepalende factor. Gelukkig zullen de resultaten van de WLTP-test voor de meeste automobilisten wel veel dichter aansluiten bij hun gemeten gemiddeld brandstofverbruik.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 januari 2020 om 20:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden