Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2020, 11:30   #240
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
In dat geval zal Jan slechts een uitspraak kunnen doen binnen de grenzen van de wet. Want ofwel heeft die bakker dat recht, ofwel heeft hij het niet. Als hij dat recht niet heeft, dan kan Jan geen uitspraak doen die daartegen ingaat. Ik vrees dus dat je voorbeeld niet zo goed gekozen is.

In die gevallen dat er enige speling op zit, wat met name het geval is als er open rechtsnormen in het spel zijn ("schade", "goede huisvader", e.d.), zal de overtuiging van het jurylid natuurlijk wel spelen. Sterker nog: daar mag ze ook spelen. Wat schade is of hoe een goede huisvader handelt is immers niet zo precies te omschrijven. Iedereen heeft daar zo zijn eigen ideeën over. Jij ook, en tamelijk onwrikbare zelfs, vermoed ik. Op dat vlak is het onmogelijk een "neutraal" standpunt in te nemen.
Ik citeer even uit de Standaard...
Wat kandidaat-juryleden op het web prijs-geven, kan bepalen of ze geweerd worden uit de jury van het euthanasieproces in Gent. Advocaat Walter Van Steenbrugge wil devote katholieken uitsluiten.

Blijkbaar ben ik niet de enige die het probleem opmerkt...en het niet eens is met uw stellingname, dat " iedereen wel functioneert als jurylid".

Bovendien was mijn voorbeeld juist heel goed gekozen, wanneer de wet stelt dat je geen handelingen mag uitvoeren die iemand schade berokkent en het handelen motiveert omwille van (zijn of haar) seksuele geaardheid, moet je dus oordelen over het begrip " schade".
Wie vindt dat homo's zondig zijn, en geen gelijke rechten verdienen zal emotionele, morele schade niet erkennen en enkel dit invullen als fysieke schade.
Wie vindt dat homo's gewone burgers zijn met gelijke rechten erkent die emotionele en morele schade wel.

Ik deel uw mening niet, omdat u daarmee heel wat gelovigen onrecht aan doet, veel mensen geloven in God maar kunnen zich bijvoorbeeld ook vinden in de gelijkstelling van homoseksuelen, en zullen dus wel hun mening kunnen vormen op de maatschappelijke erkenning van die gelijkheid.

Het zijn fanatici die hun religie daar voor blijven zetten. Advocaten moet eens op dit forum komen kijken!
alice is offline   Met citaat antwoorden