Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Geen idee wat hier nu weer moet gedacht worden bij het woord "fanatici". Is dat een katholiek die de leer van de Kerk onderschrijft; die dus katholiek is zoals de RKK dat leert? Is een moslim fanatiek als hij iedere week naar de moskee gaat, zich aan de ramadan en de dagelijkse gebeden houdt? Waar ligt bij u de grens tussen "gewone gelovigen" en wat u dan neerzet als "fanatiek"?
|
Wel Jan dat antwoord is heel eenvoudig. Fanatici zijn die personen, die op geen enkel moment de eigen overtuiging mogen/ durven/ kunnen los laten om vanuit de algemeen aanvaarde principes die bij wet zijn vastgelegd, ergens een oordeel over te vormen.
Voorbeeldje nodig Jan?
Er zijn gelovigen die homoseksualiteit als zondig zien, dit gelijkstellen aan pedofilie, vinden dat die mensen " behandeld moeten worden met aversietherapie of desnoods duivelsuitdrijving.
Ook al mogen zij dit allemaal denken, toch wil je niet die mensen in een jury die bijvoorbeeld zou oordelen over homoseksualiteit en discriminatie.
En dan zijn er gelovigen die zeggen" nou ja ik oordeel niet en accepteer die mensen gewoon, hun geaardheid is mijn zaak niet, ik erken hun rechten en wanneer er iets mis mee zou zijn mag God dat uitzoeken. "
Die mogen wel in een jury omdat ze ondanks hun religie ook afstand kunnen bewaren en vanuit algemeen aanvaarde principes zoals de wet ze stelt kunnen kijken naar een onderwerp.
Of mensen naar de kerk gaan of moskee, al of niet bidden doet er dus niet toe, het gaat over functioneren, vanuit je identiteit als burger en niet vanuit je religieuze identiteit.
Allé vertrek maar weer met uw ondervraging voor 10 bladzijden!